tisdag 26 mars 2019

Varmt och kallt om vartannat ....


Ett ständigt rinnande höger öga .., cellomusik från youtube (vill ha nånting vilsamt, jag tycker ju om cello, men hittar bara stressfylld musik, nu blir det Bill Evans piano i stället .., ja, det blev bättre) .., eldning i vedpannan .., handdisk (här finns ingen diskmaskin) .., dammsugning .., titt på klockan .., undrar när pv kommer hem.

Satt ute i solen i ett par timmar.
Tog Harry på ännu en promenad.
Så började det blåsa och vi kröp ihop i uterummet, på soffan Ektorp, den vi fick gratis.
Från grannen Ingers tomt kunde jag lyssna till pratet mellan dom två trädgårdskarlarna.
Den ene frågade hela tiden, den andre svarade.
Jag försökte utröna vad det handlade om, men orkade inte.

Foto: Anders Eikedahl



Gick in.
Fick ett privatmeddelande på instagram från en människa i Malmö som lever ett liv så långt från mitt eget som det är möjligt. Högt utbildad. Har rest runt hela jorden ett par varv.
Ett år yngre än jag själv.Journalist.
Jag skriver att jag tillhör de obildades skara - vad gäller studier - men känner mig rätt klok ändå.
Han berättar om sitt liv.
Om hjortronsylt och fjällröding och hans fru som är mycket, mycket yngre.
Kanske en test?
Jag bryr mig inte.
Det viktigaste är ju att människor trivs tillsammans.
Han frågar hur det var att växa upp i Malå?
Jag skriver att det var evighetslånga vintrar, stelfrusna harar med granris i uppsprättade magar, hängandes på en väg eller en altan .., filbryta med rökt fläsk i skivor (fläsket i vänsterhanden) .., aldrig låsta dörrar, kamraters mammor som var hemmafruar, gevär som inte var inlåsta .., Gyttorps ammunition ..., grusvägar och sedan asfalt, Solviksbadet och jag skriver också att jag i min barndom och ganska långt framåt, inte kände en enda människa som läst vid ett universitet, ja, förutom lärare och läkare då.
Sånt.
Förr om åren blev jag nervös när såna högt bildade människor hörde av sig.
Nu struntar jag i det.
Vill han veta, så får han.


Det är ju ändå så det är, att just nu råkar vi befinna oss samtidigt på jorden .., det är ungefär som i den där bussen från hotellet i Dublin, det kändes som vi alla var på väg ut till någon okänd galax.

Tar mig en promenad på Instagram och tänker att där är snart enbart annonser; knappt att jag orkar klicka bort dem och x:a i rutan att just den annonsen inte är relevant eller att jag ser den för ofta.
Läser återigen om Josefin Nilsson
Pekka Heino och Markus Oskarsson.
Kvinnor och män.
Tidningar.
Morgan Alling.

Läser om trädgårdsarbete och vårblommor.
Om resor.
Och bilder från Stockholm. 
En medicinsk sida visar bilder av ben som sprättats upp i mc-olyckor och hur man lagat det hela.
Eller en kvinna som bränt upp sina fingrar.


Tänker att om inte alltför länge är det påsk.
Som jag älskar den högtiden!
Pratar med friherrinnan som är i Västmanland, på gränsen till Dalarna.
I Ställdalen, det var ju där Ulrika bodde och där vi hälsade på henne, ja, i alla fall i närheten.
Kanske i Ställberg?
Jag badade i en bäck.
Det var på den tiden när Ulrika inte badade alls.
På kvällen spelade vi Trivial Persuit och hon bjöd på tacos.

Och nu ska jag lägga på mera ved.
Bill Evans har nu börjat spela fortare och fortare. 
Jag som ville ha nåt lugnt.


3 kommentarer:

mossfolk sa...

Jag såg filmen om Josefine Nilsson igår. Det började kännas som något man måste ha sett. Efteråt förstod jag varför det skrivs så mycket.

Åse sa...

Jag känner igen trätuppen uppe till höger. Jag har fru Höna också. Det är minnen från min mormor.

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, det var förfärligt alltsammans! Och så många som tycks ha känt till det hela.

Åse: tuppen kommer nog från pv, tror jag. Bäst tycker jag om plåttuppen i grönt som trillat omkull.