söndag 2 juni 2019

Sammanfattning av en söndag ....


Det känns som om det går så fort just nu.
Juni månad.
Min bästa vän från tiden i Malå fyller år idag - sextiosju -.
Åren rusar iväg!

Men en härlig söndag blev det!
Mycket pyssel på tomten och i växthuset ., jag har flyttat om och planterat till större krukor och hinkar och känt en ofattbar glädje över hur fin rabatten är, den som jag nästan tycker är min, frånsett den stora Ingrid-Bergman-rosen, men för övrigt är allt planterat av mig.
Det är väl det där med att sätta spår.
Att göra avtryck.

Efter tio år i landet Halland känner jag mig hemma - men ändå inte -.
Ibland som en hyresgäst.
Eller en tillfälligt inneboende.
Ungefär som när jag pendlade från Ystad och hit.
Men det gör ingenting; det är helt okej.


Upptäckte idag - till min stora glädje - att blåregnet har börjat blomma!
När såg jag blåregn för första gången?
Kanske den första sommaren som ensamseglare?
En musikafton på en innergård på det som en gång var Engelska bokcaféet i Ystad.
Jag gick dit tillsammans med en kvinna vars namn jag glömt bort och där var kullerstenar på hela gården och från ett tak  v ä l l d e   blåregnet ner och det doftade himmelskt.

Om jag inte missminner mig rökte jag Blend menthol, ja, det hade jag börjat med efter att inte ha rökt alls. I ett års tid skulle jag komma att vara rökare, trots stort motstånd från framför allt sonen.
Mellanbarnet - AP - konstaterade sakligt att det där nog bara var en "fas", snart skulle mamman börja gå på disco också, men dithän kom jag aldrig.

Nästa minne av blåregn kommer från Helsingborg.
En loftgång i ett hyreshus i Adolfsberg.
Blåregnet var flera meter högt och lutade man sig ut över räcket på loftgången och kikade in bland blåregnsgrenarna, kunde man upptäcka herr eller fru Duva som turades om att sköta sina småttingar.

Men ni har vi alltså ett eget.
Det var jag som köpte det - i Ystad - (genialiskt med ett blommande blåregnsträd på Åbergs Trädgård .., hur många var vi som föll pladask ...?).
Och ja, vi vet att såväl blommorna som frukten är giftiga, men ännu har vi inga småttingar som ska norpa sig nånting av detta.

Nog hade jag tänkt mig ännu en bild, men se, det vill sig inte.
Då får det vara på det viset.

I morgon väntar telefontid med läkaren Per, angående ögonen.
Vi får väl se .. kanske har han fått besked angående allergitestet.
Tänk .., om han skulle meddela att jag är allergisk mot pälsdjur.
Ja, bara  t ä n k.

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Tänk på att ett sånt blodprov visar om man utvecklat känslighet (sensibilitet) Sen är det en annan sak om man är allergisk. Dvs man kan ha utvecklat känslighet för tex något pälsdjur men utan att ha allergi.

Hundar tex har sex olika varianter av allergen. Tex kan det innebära att man ”tål” sin hund men inte grannens. Beror på vilken typ av allergen en hund har.
Lite konstigt om du skulle bli ”allergisk” på ”äldre dagar”, förlåt...

Rinnande näsor brukar man säga är torra näsor. Slemhinnan försöker att kompensera den torra slemhinnan med rinnsnuva. Kan det vara detsamma med ögon?

Hälsningar Söndagsöppna Allergitänkaren :-)

Elisabet. sa...

Allergitänkaren: ja, det ska bli intressant att höra vad han säger, han Per. Nu har jag i en veckas tid kört med nässpray, små blå piller, samt ögondroppar. Ingen förbättring alls, jo, jag är något mindre röd i det högra ögat, men det rinner lika mycket. Det liksom skvalpar.

Turtlan sa...

Borde ha hjälpt tänker tänkaren...

Vi inväntar besked :-)

Bert Bodin sa...

Rinnande ögon är bekant. Och jag har fått höra att det paradoxalt nog beror på för torra ögon.

Jag begriper ingenting. Jo, förresten. En hel del begriper jag. Men inte just det där.

mossfolk sa...

Att enbart ha växter som inte är giftiga i trädgården, det är väl näst intill en omöjlighet. Fast bär är knepigt förstås. Ni får förmana Edvin och Elliot noga när de är på besök ;) Storebror här har alltid varit jättenoga med att inte stoppa något okänt i munnen. Lillebror är hans raka motsats på alla sätt och vis...

Hoppas nu att doktor Per vet precis vad det handlar om och har en enkel lösning!

Turtlan sa...

En inte så lyckad kompensation kan vi uttrycka det som. Ögat vill kompensera det torra och så slår det över. Rinner över. Ungefär så.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, det är märkligt det där med torra ögon som svämmar över ,-) Och då tycker man ju att dom borde vara allt annat än just torra!

Mossfolk: det hoppas jag med .., snart ringer han!

Turtlan: precis! Ska bli intressant att höra vad han säger.