måndag 12 augusti 2019

Bästa starten ...


Ett morgondopp i ett rejält blåsigt hav .., å, nåt bättre finns väl inte!
Hela tiden översköljs piren av vågorna och stegen ner till vattnet är i det närmaste osynlig.
Men det går ändå.

Man får gå försiktigt, försiktigt och akta sig för att halka på ilandfluten tång som ligger som en ryamatta på cementen och väl i havet, håller jag mig nära stegen.

Vattnet är ljummet!


Efteråt sätter jag mig en stund i slänten ovanför stranden.
Där uppe till höger i bilden, skymtar det som tidigare hette Steninge Vandrarhem, men som nu går under benämningen Kuststationen. Där tycks alltid vara fullbelagt och det är helt otroligt så fint där blivit!


Intill mig .., detta.
Som små träd på savannen.
I verkligheten är sanden inte så här vit, men för att dom små blommorna skulle synas bättre, så klickade jag på ett filter.

På väg hem igen, på parkeringen, möter jag en pappa med fyra töser i släptåg.
Jo, jag känner igen dem alla från affären .., och flickorna är så uppspelta och har ryggsäckar och pappan en Icakasse fylld med kex och annat.

Den yngsta flickan som ska börja förskolan, kvittrar glatt och berättar att nu ska dom alla gå från Steninge till Haverdal - längs kusten alltså - och hon sträcker ut armarna och visar att dom har ett långt bröd med sig, det ska vara till fikat!

"Hon menar en baguette, men inte den längsta!" förklarar den äldsta flickan, hon som ska börja tredje klass.

Alla är olika åldrar. Sex, sju, åtta och nio år.
Glädjen är stor.

4 kommentarer:

annannan sa...

Å ett sådant äventyr en sådan vandring är när man inte är så stor! Ja, jag har inte tröttnat på den sortens äventyr själv heller....

Rexxie sa...

Vad jobbigt det måste vara att vara gravid 4 år i sträck... :-O

Bert Bodin sa...

"Ljummet"!? Det innebär alltså över 30 grader i vattnet. Hm!??

"... för när storfiskarn tala om hur stora fiskar han får. Då räcker armarna inte till tadarajrajrajderajderaj ...."

Elisabet. sa...

Annannan: ja, du må tro att töserna var uppspelta! Och det där med FIKAT .., det var nog det bästa ,-)

Rexxie: ja, men mannen var kanske inte pappa till alla flickorna!

Bert Bodin: friherrinnan påstod att hon uppmätt temperaturen till +26 i vattnet härom sistens, vilket jag sannerligen tycker är ljummet. Jag tycker att allt över 20 - 21 är att betecknas som "ljummet", men du har säkert rätt, rent vetenskapligt. Idag kanske tjugotre?