måndag 19 augusti 2019

En måndag ....


Oj, så länge sedan jag arbetade en måndagmorgon!
Det visade sig vara nya rutiner i kassan; det skulle skrivas ut journaler och rapporter, skyltar skulle bytas ut på "trottoarpratarna" (skyltställen som inte står på någon trottoar, utan utanför butiken bara) och jag sopade golvet, torkade av kassorna, tömde papperskorgar, gjorde pantmaskinen fin och skickade sex påminnelser för inte uthämtade paket .. , ja, det var mycket att göra och jag kände hur svettig jag blev i huvudet!
Nåväl, allt gick bra.


Hade en äldre herre i kassan - han hade en lång fjäder i mössan - och så sa han plötsligt att han just idag hade födelsedag. "Kan du gissa hur gammal jag är ..?" sa mannen och då förstod jag ju att han nog såg yngre ut än han kanske var. Vad jag  i n t e  förstod, var  h u r  mycket yngre!!

Jag gissade att han var född 1947, alltså sju år yngre än jag själv.
Nej, så var det inte, han var född 1925!!!
Det är ju helt sanslöst! Nittiofyra år!! Tala om välhållen.

Och där var en familj från Luxemburg som var här på husbilssemester, ja, dom hade t.om varit ganska långt norröver och menade att där var så vackert. Det här var deras första besök i vårt land och dom var - sa dom - helnöjda!



Ja, det var en trivsam dag på jobbet. Pernilla var på golvet och var så omtänksam .., körde undan pyramiden av kundkorgar bara så där utan vidare .,. tog kassa två utan att man ens bett om det, ja, hon var en riktig pärla! Det var för övrigt dom andra också.

Kom hem vid halv två och gick på lång promenad med harry. Solen strålade.
Satt ute i solstolen .., sen i loppisfåtöljen .., och nu funderar jag på att köra till stranden för ett dopp.


Längs harrypromenaden blir man varse att det ännu blommar lite i dikeskanterna.


Pv har höstens första körövning ikväll .., jag ska försöka komma mig i säng i vettig tid och i morgon har Elin erbjudit sig att ta ett extrapass, om utifall att någon är sjuk även i morgon.
Skönt, då blir jag helt fri.

Och på onsdag kommer så Annica/Turtlan och Martin på besök!!
Så trevligt det ska bli.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Åh som jag avundas dig att ha alla de där ljuuuvliga stränderna så nära! :-)

Ikväll jobbar Rickard inne i stan, men imorgon blir det kanske en utflykt och nu när skolorna börjat kanske det inte är en miljard (nå, men det känns så) människor på varje lite badpluttstrand här omkring.

Turtlan sa...

Vi är på gång. Nu där Göta Älv går ut i havet.

Bloggblad sa...

Ljuvliga blommor! Jag har förgäves letat efter vallmo i sommar, skulle behöva till framsidan på en sång som ska ges ut, men tydligen har förlaget själva... hade varit kul med egen bild.

Men... sju år yngre och född -47... där fick jag fundera lite, för du är ju yngre än mig! Helt rätt tänkt ändå, för den som vill att man ska gissa är alltid mycket äldre än de ser ut.