tisdag 20 augusti 2019


Vad jag såg ...

Och så blir det en längre promenad än vanligt med harry.
I sydost är himlen mörkblå, nästan lilafärgad.
Vid huset nere vid havet står en man och fixar nånting vid sin carport.
När vi passerar tittar han upp ..., hälsar och säger "hoppas att molnen tar en annan väg, annars kommer du att bli dyblöt!"
Jag säger att vi klarar oss nog.


Det mesta är utblommat.
Vid Sölves hus sprätter Harry mer än vanligt med bakbenen och svansen står rakt upp.
Av dom båda ettriga terrierna syns inte ett spår och vid trappan har en rullstolsramp kommit på plats.
Runt huset finns ett slags trädgårdsgaller och även om Sölves hundar inte tar sig över, är det alltid lika spännande för harry att passera just där.
Är hundarna på plats och ute på tomten, börjar bakbenssprättandet redan nere i backen.
Dom är ju ändå två mot en och vem vet om gallret håller? tänker han kanske, den inte alltför modige Harry.


Mitt emot Sölves hus ligger prydliga små sommarstugor eller mer som enplanshus med lika prydliga gräsmattor och rabatter.
Det lilla som blommar är gult, förutom den röda Rudbeckian som jag nu har sett i flera rabatter och snart har även jag druttat dit .., jo, men den är fin! Bilden - med dålig skärpa, mitt fel - har jag fotograferat av från boken "Hjälp, vi har fått en trädgård!"av Erik Sidenbladh.


Den här, alltså.
En trivsam bok att bläddra i .., inte så pretentiös och ja, jag tycker om den!
(Klicka gärna på länken, där får man ett blädder-smakprov på hur boken är upplagd!)

Går vidare ut på kustvägen och över till cykelbanan - den som är en del av Kattegattleden -.
Förutom några blåklockor i dikesrenen .., så ser jag utblommat Kungljus och så den här blomman som också är hög och gul och vänder sig mot ljuset (nånting med natt, nattljus tror jag att den heter!) .., där är enstaka små röda vallmo .., nån slags vädd ..., det jag tror är kamomill .., ja, sen allt högvuxet gräs som är så vackert just nu.

Jag hör en gröngöling och möter en cyklist som vinkar glatt.
Olles vätskedepå, på krönet av cykelbanan, har tackat för sig, ja, Olle går väl i skolan förstås.

Nästan hemma kommer regnet, lugnt och fint.
När jag stänger ytterdörren öser det ner.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Här är bilder på nattljus:

https://images.app.goo.gl/yj6T5qGMYBbBn6so6

Elisabet. sa...

Jo, det var precis såna! Tack Bert!