måndag 18 november 2019

Godaste soppan ....


Och egentligen inte den här, men jag hittade ingen bild på dagens soppa.
Jo, idag tvärgjorde jag den libanesiska linssoppan, den som vi en gång bjöds på hos Gunnar i Jämtland och som vi föll pladask för.

Så här gjorde jag och den blev sååå god:

I en stor kastrull hällde jag i
3 dl röda linser
2 hackade och skalade (förstås) gula lökar
4 skalade potatisar i bitar
4 tunt skivade vitlöksklyftor
2 hönsbuljongtärningar
samt
1.5 liter vatten

Lät det koka upp och skummade av det hela.
Det fick koka i 20 minuter.
I med salt, chilipulver efter behag, 1 pressad citron och 1 tsk mald spiskummin.
Sen fram med stavmixern och mixa som du vill ha det. Själv tycker jag att det är gott om det finns några hela bitar kvar av t.ex. potatisen.

Sen smakar jag bara av så det är lite hetta i den - utan att man dör - och så klippt persilja till.
Sååå gott! Sååå billigt! Och det kommer att bli flera middagar eller luncher av det här .,. vi tog hårt bröd med ost till som komplement.
Vitlöksbröd som värmts i ugnen måste ju vara jättesmarrigt till!

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag brukar också göra sån soppa, jag ÄLSKAR den!!

Bert Bodin sa...

Soppa är bra och billigt. Sparar (fryser) alltid broccolistammar, som jag sedan gör soppa på. Ibland tillsammans med röda eller gröna linser och annat improviserat. Bra restmat. Litet svinn i vårt hushåll.

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, och så himla lättlagad!

Bert Bodin: Jag har aldrig förstått dom som slänger stammarna på broccolin! Här är inte heller mycket svinn, det är ju en träningssak. När jag bodde ensam i Ystad fanns ingen frys i lägenheten, bara ett litet frysfack och då blev det knepigt. Nu är det helt annorlunda.

Bert Bodin sa...

Och mixar man inte till soppa, kan man skiva fint och snabbt koka som tillbehör till maten. Eller fräsa i stekpanna med goda kryddor.

Anneli Jäätteenmäki sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Elisabet. sa...

Bert, det är som stekt/wokat jag mest använder stammen och bladen.