söndag 8 mars 2020

Åttonde mars ...

Internationella kvinnodagen.
Firar jag den på något särskilt sätt?
Svar: nej.
Jo, middag tillsammans med friherrinnan.
Sonja backade.

Mera?
Coronaviruset?
Har vi bunkrat?
Svar: nej, absolut inte.
Är jag orolig?
Nej, inte det heller.
Här ute träffar man så få människor, men i jobbet däremot och inte kan man tvätta händerna mellan varje kund, det är ju en omöjlighet.
Vi mötte en f.d. kollega till pv i affären härom dagen och hen ville ha minst en meters avstånd mellan sig själv och människor hen träffade. Frysdisken fick vara skyddsbarriär.
Jag tycker sååå synd om människorna i Italien, där det mesta tycks ligga nere.
Så många som kommer att få sin ekonomi raserad .., alla som på något sätt lever på turism.
Taxichaufförer, butiksägare och anställda, hotellpersonal, kockar, servitörer, turistguider, ja, det tar liksom aldrig slut.

Nu ska jag ta harry på promenad.
Pv är lite trött och slut på och undra på det.
Om han någonsin kommer att obduceras, kommer - garanterat - häpna läkare att upptäcka ett stort paket med Duracellbatterier i hans innandöme.
Det är i alla fall riskfritt för min del.
Där bor latmasken.

3 kommentarer:

Turtlan sa...

Ja man kan inte låta bli tänka på vad viruset kommer att innebära. Virus har vi ständigt omkring oss sen evigheter.
Vi har väl inte gjort något speciellt mer än kanske storhandlat lite mer än vanligt sist.
Jo jag har sett till att mamma hämtat ut alla mediciner hon kunde av de hon har ifallskulle ta slut. Har ju lite fler än vad vi har. Beställde hem en omgång panodil och dylikt häromveckan.

Ja vi kan nog bara ana vad detta kommer att påverka reseindustrin, flygbolag, konferensanläggningar, restauranger och allt runt omkring det. Tillverkade saker behöver vi men sluta resa och allt vad det omfattar kommer ju att påverkas.
De där pengarna jag har i fonder, vad blir det med dom? Börsen sjunker nog rejält nu.

Sen hur det kan påverka samhället. Tex om en massa hemtjänstpersonal blir sjuka, vem ska då hjälpa de äldre eller på sjukhuset patienter.

Ja tankarna far iväg. Sen hur man ska se på myndigheter och mediernas agerande. Vem gör rätt och fel?

Idag bryr vi oss inte om det. Vi ska ut naturen och tanka frisk luft och energi.

Barbro sa...

Jag svarar också nej på alla frågorna.



Barbro/walkaboutsweden

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, sååå många konsekvenser det här för med sig!

Barbro/walkaboutsweden: då är vi iaf två :)