onsdag 11 mars 2020

Onsdag ....


Ljust, ljust blå himmel och ganska frisk vind.
På spisen står en citronkaka som nyss tagits ur ugnen.
Det vankas elvakaffe med besök av friherrinnan och för en gångs skull ska hon få nånting annat än uppvärmda gifflar.

En lugn förmiddag.
Vi har tittat på Morgonstudion och fått oss allehanda nyheter till livs.., mest handlar det förstås om Coronaviruset och valet i USA. Och "guldbron", som nu är på väg till Stockholm! Dess färd kan man följa live på svt-play.

Pv har återigen kontaktat sjukvårdsupplysningen, men med samma resultat.
Nu är han åtskilligt piggare, hostar inte alls lika mycket och ingen av skidåkarkompisarna  från Småland har uppvisat några symptom och själv känner jag mig pigg och kry.
Vi får se.


Nånting annat.
Jag tycker att sånt här är så påhittigt och ja, jag vet också att olika former av skomanifestationer finns runt om i världen, men nu är det på Davidshallsbron i Malmö som olika skånska kändisars skor finns utplacerade med ojämna mellanrum och så små skyltar som talar om vem det handlar om.
Å, så roligt! Och vilket finurligt sätt att hylla lokala förmågor på!


Här syns författaren Jacques Werups något bedagade träningsskor!


Han hade minsann fina och välputsade skor också!
En sympatisk människa .., kund i såväl stora som lilla affären i Ystad.
Alltid vänlig.
Bilden är från Skånska Dagbladet, en artikel från november 2016, då, när han gick bort.
Eller dog, helt enkelt.

Andra som har sina skor på plats är Jan Malmsjö, Git Gay, Harry Arnold, Lasse Holmqvist, Eva Remaeus (Fem myror är fler än fyra elefanter), Anita Ekberg, Marcus Rosenberg, Nils Poppe och Kal P Dal, ja, det är fler än så! Nästa gång jag besöker Malmö, då ska jag verkligen ta mig en titt på skorna! (Dom står vända åt det håll som på något sätt representerar respektiva person ..,).


Ja, vacker var hon onekligen, Anita Ekberg.
"Tjusig", som min pappa skulle ha sagt.

'

Och Kal P Dal!
Jag minns en resa från Ystad till Helsingborg; jag hade fått låna helsingborgarens bil och någonstans i trakten av Glumslöv spelade jag - på högsta volym - just den här låten! Det var så häftigt och jag upptäckte att hastigheten ökade i takt med musiken .., jag var nästan  s a l i g!
Vilket ös!
(Men så svårt att veta hur jag skulle sjunga med .., min egen dialekt stämde liksom inte).
Kal P Dal blev bara 36 år ung .., dog i sviterna av ett aneurysm som brast i hjärnan.
Så ledsamt.

Nu ska jag dammsuga! Ajöken sa fröken.

// Ps. Tittade på "Gift vid första ögonkastet" igårkväll och grunnar på hur detta ska sluta?  Ett enda par tycker jag är perfekt matchade, men det där brukar ändra sig innan programserien är tillända,.Ds.

10 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Vilken pang-bild med den landande tärnan. Wow!!!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: och den togs med mobilen, om jag minns rätt. En ren lyckträff. Tack för ditt beröm. Det värmde.

Christel sa...

Gillar också dojorna i Malmö. Så fiffigt sätt att pryda bron.
Sen läste jag nedan om uppskurit kött och tänk. Jag vill inte att det ska vara uppskuret.
Vet inte varför men vill att det är alldeles nyskrivet när jag köper.
Säkert bara en fix idé (som min farmor sa att jag hade många av)

Christel sa...

Fullkomligt avskyr automatisk korrigering på IPad dessutom 😂

Barbro sa...

Älskar (också) första bilden.
Det där haaaaavet...!


Barbro/walkaboutsweden

Elisabet. sa...

Christel: ja, dom flesta kunder vill också ha det uppskuret direkt - så gör vi hos oss -, men om det är lång kö går det ju sååå mycket fortare att bara ta så mycket som kunden önskar, än att stå och måtta och skiva. Förmodligen har dom strykande åtgång av sina varor kanske?

Elisabet. sa...

Barbro/walkaboutsweden: om jag kunde göra ett hjärta, skulle jag göra det.

Bert Bodin sa...

Såhär gör man <3 .

👍

Bert Bodin sa...

Eller såhär ❤

Elisabet. sa...

Jo, det kan jag. ❤️ På mobilen. Men när jag gör den på datorn, då blir det vara tecknet och trean.