måndag 6 april 2020

Måndag ...


Vaknar fyra .., stiger upp kvart över fem .., cyklar iväg till affären en timme senare.
Kvart i sju är jag ombytt och klar och står här på väg till kassan.
Egentligen öppnar vi åtta, men Jocke säger att om där står kunder utanför och väntar, kan vi vara flexibla och det är vi också.

Det är full fart nästan alla timmarna.
Och hjälp, så Cornelia och Karolina får arbeta med varor som packas samman och som sedan hämtas av respektive kund (på lastbryggan, betalas med swish, somligt på faktura)! Och så är det alla andra .., stora inköp, säkert inför påsken som väntar.

Flera gånger ropar jag försiktigt till kunder som har svårt att hålla sig på behörigt avstånd från den framförvarande.


Numera är det vi själva som sköter inköpen  av blommor och det är Pernilla som är ansvarig.
Oj, så mycket fint som kom idag!
När den här kartongen öppnades, ja, då stannade en av kunderna till och beundrade prakten!


För att inte tala om dom långa, franska tulpanerna!!

"Men åååå, så vackra!" utbrast en kvinna och köpte bums två buketter.

Och nej, det var inte dom som kostade sextio kronor, dom här betingade ett pris av 79:95/bukett.


Nu har några av dom som läser på högskolor återvänt till Haverdal och det är ju bara underbart!
Elin och David var på plats och Signe arbetade med mig i kassan.
Och frukten jättefin!


När klockan var ett, tackade jag för mig.
Handlade bröd, baconost och nån slags spansk skinka och pv hade termoskaffe med sig och så möttes vi nere vid Skallkrokens hamn. Två dopp för mig, ett för pv.
Harry var så glad och sprallig och gick ut ett stycke när vi doppade oss.

Precis när vi var klara kom dom här männen med lilla bryggan som skulle sättas på plats.
Å, fy så läskigt det v ar!
Traktorn körde fram så det bara var några cm kvar tills vattnet (kanske halvmetern ner till ytan) och jag tänkte att hjäälp, om han lägger i fel växen - kör framåt och inte bakåt - då får mannen med vitt hår längst till höger hela traktorn över sig!
Ja, hu .., det var knappt jag vågade titta.
Men det gick förstås bra och nu blir det betydligt enklare att ta sig ut på djupare vatten, då det är sååå stenigt just i början.

Och här hemma röjer pv i kallvindan en trappa upp.
Jysses, så mycket som ska slängas!!
Och till Hilda och Patrik ska vi köra med lådor fyllda med barnböcker från hennes barndom (många Max-böcker) och småbarnskläder, mest i rosa. Det blir i morgon det. Deras hus har massor med förråd nere i källaren, så det blir som bäst.

Nu fläskpannkaka med hjortronsylt.

Inga kommentarer: