lördag 23 maj 2020

Studie i blått ..., eller nåt.


Vilken underlig dag det här har varit.
En slags omåttlig trötthet kom över mig redan i morse och den sitter i ännu.
Nästan, i alla fall.
(Det blå i studien får väl syfta på pv:s tröja).

Medan pv målat i det lilla, lilla rummet längst till vänster vid vedboden, har jag fixat lunch och bakat bröd och slängt lite i maskinen, läst en bok om konstnären Oskar Bergman .., haft ett av mitt livs skrattigaste mobilsamtal - det var sonen som visade hur man kunde förändra ens ansikte till allt möjligt hemskt - och jag skrattade så luften nästan tog slut! Det låter ju fånigt, men det var så himla roligt!

Och så har vi löst vad vi trodde var gårdagens DN-kryss, men det visade sig vara förra fredagskrysset och då hade vi ju besök och tidningen fick vila.
Så tog vi oss an dagens korsord och så här såg det ut - som på bilden -.
Lite knepigt på vissa ställen.
Man riktigt ser hur pv funderar.


Tja .. men vi testar så här! tänker han nog.
Själv ligger jag utsträckt med benen på hans lår och så går korsordet mellan oss.


Se där! Nu blev det klart. Och eftersom jag vet att somliga blir kräksjuka av att se tår i öppen dager .,. så täckte jag över dem.


Och så har jag studerat minnesord i samma tidning.
Livsöden träder fram .., och idag var det två som var så ömsint författade.
Det här var det ena.


Det här det andra.
Hennes alster ska jag försöka få syn på någon gång. Altartavlan i Höglands kapell i Dorotea till exempel, om vi åker upp någon gång, eller altarväven i Föllinge kyrka .., ja, sånt. Och tänk att ha vernissage på sin 100-årsdag!

Just nu har jag bröd i ugnen .., det är veckofinal i Vem vet mest och framför mig står en bukett syréner (något bedagade) och en glasburk med pennor.

Så ser den här lördagen ut.

Inga kommentarer: