fredag 31 juli 2020

Och så blev det fredag ....


... efter en torsdag då jag var så vanvettigt slut på - inte en blund hade jag sovit på natten - men det gick bra ändå. Det är underligt, att det gör det ju ofta.

Pv hade övernattat i Ystad hos Tommy och Karin och hjälpte till med sjö, - och mastsättningen (det gjorde även sonen) och sen fick han skjuts hem hit (sååå vänligt av dem!) och jag ville bjuda på god mat.
Att ha exets fru på middag, ja, då vill man inte skämma ut sig.
Ja, även mina barns pappa är en hejare på att laga mat.

Gjorde det vanliga när vi får gäster - lammfärsbiffar med tillbehör - och vi satt i uterummet och det blev mycket surrande som vanligt och så trevligt.
Med sig hade dom lilla Myran, en svartlockig liten hund - en blandning av cockerspaniel och pudel - och ååå, vilken härlig liten krabat!

Glatt och totalt oförfärat hoppade hon ut ur deras bil och möttes av en otroligt förvånad Harry (va? vad var nu detta ...? hade Meja återuppstått och krympt?) och sen kände Myran sig tydligen som hemma och skuttade glatt upp i vems knä som  nu var ledigt .., lika glad var hon än hamnade! Tre år är hon och vilken trevlig bekantskap!


Det var så trivsamt att ha dem här.
Kanske mest den där känslan av att tillhöra samma flock, för så känns det.
Och s o m  jag längtar efter att få träffa min äldsta syster i Skåne! Det måste snart vara ett halvår sedan vi sågs. Min flock är så liten, i alla fall den där innersta cirkeln.

Funderar över hur det är för den som flyttat utomlands (min syster Birgitta och annannan, t.ex) och där får se till att skaffa sig en annan flock - om man nu vill det -.
För min systers del är det andra svenskar som hon och hennes man lärde känna nästan dag 1 i det nya landet och dom flesta av dem är komna långt upp i ålder.
Sonen Fredrik har hon ju förstås, men han bor i en annan delstat och där är det lockdown - efter ett nytt lokalt utbrott av covid-viruset - och det vete sjutton när dom får träffas igen.

Sånt - flocktillhörighet - kan man fundera på allt medan man skriver ett inlägg och äter frukost.
Samtidigt.


Ps. Medan jag igår stekte lammfärsbiffar .., lyssnade jag till operasångerskan Malin Byströms Sommarprat. Åååå, som jag tyckte om det! Vacker musik! Vacker röst. Och intressant att ta del av en helt annan tillvaro, så långt från kassörskelivet som man bara kan tänka sig! Ds.

Inga kommentarer: