måndag 3 augusti 2020

Måndag i augusti ...


Rutinerna från båtlivet sitter i. 
Pv tar Harry på morgonrundan .., jag dukar fram frukost ute på altanen.
En bunt med reklamblad på bordet. 
Arvid Nordqvists kaffe - 2 för 55:-. 
Ett tag hade vi femton paket kaffe i skafferiet! 
Mozarella - 3 för 25:-, ja, det är billigt. 
Men hallon har vi gratis i trädgården (åtminstone tre) och såväl röda som svarta vinbär. 


Saknar blommorna i växthuset och ja, jag inser att då blir det mer som till lyst alltsammans, men om nånting är till enbart för glädje, så är det ju inte så dåligt. 
Tomaterna är verkligen på gång, såväl stora som små. 


Igår fyllde äldsta dottern fyrtioåtta år. 
Jag var arton år när hon föddes och egentligen har det enbart varit en fördel att få barn ung, särskilt med tanke på att jag då också blev en ung mormor och aldrig hade jag - nu - vågat ta en nioårig Elliot på moped och åka iväg högt uppe bland grekiska vägar med stup på ena sidan, nej, aldrig!
Eller kanske ändå. 

Ett familjekalas ute i trädgården i Upplands Väsby blev det hos födelsedagsbarnet, som här på bilden omfamnas av sin lillasyster. Den bilden ska jag rama in och sätta på fotoväggen. Såå mycket glädje! 


På familjechatten dök den här bilden upp. 
Den togs på någon annan tillställning - i Ystad - säger Maria .., och det är från vänster Harry, en tonårig Charlie och så tant Meja (som inte längre är i livet) som väntar på det magiska ordet ”varsågoda!”
Ja, den bilden ska jag också rama in. 

Den översköljer mig ofta, den där känslan av hur oändligt mycket jag älskar Harry. 
Detta hur han ligger nära, nära på morgnarna .., och långt ifrån på kvällarna, men ändå i samma säng.
Men inte bara Harry: även familjens andra hundar; dom som varit och dom som ännu är.
Vi tillhör ju samma flock.
Nelly, Meja, Harry och Charlie.
Katterna på Ekerö (Vickan och Paddan) och Sigge.
(Men katterna på Ekerö anser sig nog  v e r k l i g e n  inte tillhöra någon annan flock än husse och mattes).
Och pElle, inte minst!
(Tack Monica i Lysekil som påminde mig .. hur kunde jag glömma honom?! Förlåt pElle!)


Sällan eller aldrig har jag lyckats så bra med luktärterna som i sommar och egentligen är det inte jag som har lyckats, utan mannen eller kvinnan i Varberg vars plantor jag köpte! 
Men det har jag gjort förr om åren också, med klent resultat.
Så icke i år! 
Såväl i rabatten mot söder som utanför växthuset (österläge) fullkomligt prunkar det av ljuvligt doftande luktärter! I hallen, badrummet, sängkammaren och vardagsrummet .., står dom i små vaser. 

För övrigt?
Den här veckan är pv hamnvärd i Skallkroken; måndag - söndag, från fem till sju på eftermiddagarna. Kanske hakar jag på och tar ett kvällsdopp från den lilla bryggan där ute? 

Mera?
Gårdagens sommarprat med Anna Takanen - dotter till ett finskt krigsbarn som i väldigt unga år sändes till Sverige tillsammans med sin lillebror - var verkligen hörvärt.
Bland dom bästa, faktiskt .., tycker jag.

2 kommentarer:

Monica i Lysekil sa...

Åh, så härliga bilder! 😍💝
...men du glömde pElle! 😺

Elisabet. sa...

Monica: men nu är han på plats :)