måndag 10 augusti 2020

Måndag i augusti ....
(Lars har namnsdag ...).


Pratar med Sonja som fortfarande befinner sig på Bäckagårdens korttidsboende.
Jag frågar hur det går?
Jo, det går si så där .., kanske ska hon stanna kvar den här veckan och ytterligare en, för det gör så ont när hon gåtränar och hemtjänst ska hon ha till en början när hon väl kommer hem igen, säger Sonja.

Och jag undrar om hon brukar sitta i dagrummet nånting?
Jodå, det gör hon också.
"Vi är några stycken som sitter där och ibland sover alla och ibland blir det lite småprat", säger hon och jag hör hur hon ler genom luren.


Gårdagen tillbringades till största delen i hamnen.
Först ett par timmar till havs och ljuvliga bad i havet .., och vi lyssnade till Marie-Louise Ekmans sommarprat (som vi båda tyckte om!) och knåpade med DN:s fredagskorsord som vi ännu inte har fått ihop ..., och det fläktade skönt .,. blev mera vind efter hand och vi vinkade till Lasse som kom i sin segelbåt, den som nu ska säljas.

Jag minns tydligt att jag någon gång (kanske flera) talat om att solnedgångar inte är min cup of tea, men man kan ju ändra sig. Sällan eller aldrig har jag sett dess like som i Skallkrokens hamn.

Redan någon halvtimme innan solen tackar för sig, samlas människor uppe vid det lilla, lilla huset längst ut på piren. Det är därifrån man har bästa utsikten.
Bilden tog jag när jag varit och diskat


Det är så otroligt välordnat i hamnen!
Fräscha toaletter och duschutrymmen och så omtänksamt alltsammans.
Lägg märke till så gott om sittplatser och bord där finns!


Och flera klotgrillar och bord ..., ja, någon eller några har verkligen tänkt till när det här gjordes!


Alla tio ställplatserna har varit upptagna praktiskt taget hela sommaren.
Längre till vänster, men inte i bild, finns en vanlig parkering och även där står husbilar och antingen väntar på att någon ska ge sig av - det är trots allt väldigt praktiskt med tillgång till el och alla faciliteter - eller så väljer man helt enkelt det alternativet.
Det är ju dessutom gratis.
Hela dagarna ser man husbilar som kommer körande och får vända .., nähäpp, fullbelagt!


Här syns det lilla huset från solnedgångsbilden.
Vi valde att övernatta i båten och nu var det betydligt lugnare än tidigare under veckan.
Vaknade vid tvåtiden av att det regnade.
Tog ett morgondopp innan vi åkte hemåt.


Bilden: båtgrannen vars båt heter Alina; sammansatt av initialerna av dom tre döttrarnas namn.

Vår närmaste båtgranne - på ena sidan - ett par i fyrtioårsåldern kanske - med tre döttrar, dom hade igårkväll återvänt från Hallands Väderö där dom, enligt en av döttrarna, "hade legat på svaj". Tur att dom har gummibåt och på så sätt kan ta sig i land.

Den här båten har likadant teakdäck som vårt, men deras lades om förra hösten och det kan jag säga .., att det kostar  m u l t u m. Mellan varje bräda fästs en gummilist som ska förhindra vatten att tränga in .., och är träet nedslipat sedan tidigare, då finns inget annat alternativ än att byta ut rubbet.
Båtgrannen hade seglat båten till varvet i Ellös i Bohuslän och där hade han själv hjälpt till vid "nåtningen" som det heter och ändå blev det så dyrt.
Men sååå fint.


På väg att packa ihop - det var i morse -.
En sväng till affären .., färskt bröd och så hemåt.
Tvätt i maskinen och allt hann torka, ty sen kom regnet och mullrandet.
L j u v l i g t.
Och tack till Tony Bennett som underhållit mig så fint medan jag skrivit detta (och samtidigt ätit lite lunch).

Inga kommentarer: