onsdag 2 september 2020

Landet Halland och Dagens fönster ....


Jo, det blev ett besök i Träslövsläge igåreftermiddag och oj, så fint där är!
Det jag  v e r k l i g e n  tycker om med det här landskapet, det är att det är så varierande.
Fyrtiotre kilometer norrut och naturen är så annorlunda.
Så mycket mer bohusländsk.


Parkerade nere vid småbåtshamnen, men såg inte till herrarna. Ringde dem och ville ha en guidning .., jo, då satt dom i båten, tjugo meter ifrån mig!
Här, var dom. Tommy skymtar nere i sittbrunnen. Och Harry blev överlycklig över att få komma ombod .., ååå, så roligt .., ska jag få segla med husse?
Nähäpp, så blev det inte.


Alldeles intill ligger "Joels brygga", en restaurang som säkerligen är livligt frekventerad sommartid. Och så omtänkamt att hundar inte behöver sitta och deppa i någon bil, utan också får följa med in .., eller ut .., bara dom är snälla. Härliga skyltar!


Omtänksamt, på många sätt.


Det hade också kunnat stå "Rökning förbjuden!".
Å, jag tycker verkligen om sånt här!


På bryggan intill båten hängde trasmattor ..., jag antar att dom tillhör restaurangen och så kan man sitta på dom olika trappstegen, just på mattorna.
Så fina!


Och den längst till vänster hade jag mer än gärna haft själv!


I vanliga konservburkar bodde fröknarna Tagetes.


Efter någon timmes surr om hur seglatsen gått, fick pv en födelsedagskram och så önskade jag dem lycka till på färden och vände hemåt. Stannade dock till inne i samhället (Träslövsläge, alltså), gick ner till stranden och fångade ögonblicken.


Så här såg det ut.


Och så här.


Och så här.
(Det här var förresten från Joels brygga).


Tänk att natur kan ändras så radikalt på bara fyra mil!


Och nu på morgonen ser det ut så här.
Eller såg ut. Klockan var kring sju och jag hade tagit en promenad med Harry.
Himlen var som en ostkupa!
Jag hörde tranor och såg tre hästar galoppera vilt i hagen på andra sidan vägen.


Vattnade blommorna och tänkte att då får detta bli Dagens Fönster.
Jag älskar petunior - det som somliga tycker är "tantblommor" (jag säger inte vem .., bara att personen bor i Karlstad ,-) , men oj, så bökigt att alltid måsta plocka bort det som vissnat .., varje dag .., hela tiden nästan. Det är nog färgerna jag tycker om.

Nu har jag pratat med pv som lät glad och nöjd.
Dom hade passerat Donsö (där dom hade tänkt lägga till och sova ett par timmar), men vinden var så pass bra, så dom beslutade sig för att gå direkt mot inloppet av Göteborg.
Då avtog vinden, så det blev motor ett tag.

Ja, det blev ett superlångt inlägg, men mest bilder.
Och det är ju min dagbok, så jag skriver på.
Ajöken, sa fröken.


3 kommentarer:

Ulrika sa...

Underbara bilder!

Jag gillar också de där tantblommorna... :)

Nu finns, hör och häpna, ett nytt blogginlägg hos oss. Bilder på de senaste invånarna på Bomberget. :-)

http://bomberget.se/

Elisabet. sa...

Ulrika: Ja, jag skrev det med glimten i ögat :) Det där med tantblommekommentaren, alltså. Har inte tittat in här sedan vi gav oss av, nu ska jag genast kolla!

Ulrika sa...

Och nu, håll i dig ordentligt, finns det ett nytt inlägg på sticklingen.se också!! :-)