lördag 5 september 2020

Minnesbilder ....

Ler ännu åt firmabilen i Kungälv med texten "Lagar allt, men inte mat".

Och jag tänker på alla pratglada människor i Skärhamn. Bohuslänningar allesammans.
Och ... det var inte alltid jag som inledde ett samtal.
Och alla rena toaletter som vi besökte! Inte en enda en som var i dåligt skick; kanske mest beroende på att det nu inte var högsäsong.


Älskar påhittiga människor!
Den här finurliga kärran stod prydligt parkerad på Gullholmen.


Hade jag önskat att vi blivit kvar på Gullholmen?
Svar: ja!
Och kanske var en av musikerna mannen från Edinburgh, han som stod i sin segelbåt och småpratade med förbipasserande.


För tio år sedan besökte vi även då Gullholmen, men inte med båt.
På kyrkogården upptäckte jag en minnessten över stupade fiskare. Tänk .., att en far och mor förlorade tre söner samma år - kanske på samma gång -?
Isak, Anders och Jakob Karlsson.
Nu nämnde jag era namn, bröderna Karlsson.


 Då, 2010, satt vi just här och jag såg segelbåtar segla förbi, kanske på väg ut ur hamnen?
Bilden togs just då.


Här var det. 
Nu kom vi själva precis där och pv sa "det var där borta vi låg och läste var sin bok Elisabet!"
Tio år sedan.
Tiden går så fort!


Och tänk ...(det är mycket tänk) att grått kan vara så vackert!


Segel tas ner och sätts upp.
Sjökortet kollas med jämna mellanrum.
Här är tätt mellan öarna och många grund.
Motorbåtar fräser förbi.
Alla hälsar på varandra.


För övrigt?
Har nu på morgonen lyssnat till riksdagens talman Andreas Norlén i SR:s Söndagsintervjun. Jag tycker om honom. En tråkmåns tycker säkert många, men jag tycker verkligen att han ser så sympatisk ut. 
Eller "ser". Han låter sympatisk.
Tar sin talmansuppgift på allvar.

Och pv har åkt till stan för att handla diverse verktyg inför resan norrut, till varvet, igen.
En stuga ska hyras .., det är mycket som ska planeras.

En riktigt fin lördag till er alla (två, haha ...)!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Två? Nä du, där har du allt fel. Vi är nog fler som är lata och inte skriver kommentarer, men läser gör vi.
Kram på dig och ha det så bra denna härliga höstlördag.
Anne i Mantorp

Barbri sa...

Hihi..!

Jag tror som Anne att lite fler är vi allt.
Kanske till och med, mååånga fler.

Cecilia i Houston sa...

Vi är tre åtminstone :-). Ha en fortsatt fin lördag. Här har vi långhelg med ledig måndag!

Anonym sa...

.......å så jag,varje dag🥰/Babsan

mossfolk sa...

Jag också. Varenda dag. Inte sällan flera gånger om dagen ;)

Anonym sa...

Då måste jag också tala om att du har en otroligt trevlig blogg där jag gärna tittar in emellanåt. Fina bilder, kära vardagsberättelser om livet eller djur, växter, mat, böcker och annat smått och gott. Mycket uppskattad! / Kia

Turtlan sa...

Å jag med! Hur många är vi uppe i nu? Ett dussin?

Elisabet. sa...

Anne i Mantorp, Cecilia i Houston, Barbro, Babsan, Mossfolk, Kia och Turtlan: så roligt med vänner i bloggsoffan! Hoppas att ni hade det bra!

Cecilia N sa...

Anmäler mig till läsarlistan.

Elisabet. sa...

Cecilia N: så trevligt!

Anonym sa...

Läser också din härliga blogg varje dag! Varma hälsningar från Elisabet.

Elisabet. sa...

Elisabet utan h: du ryms förstås också i soffan!

Anonym sa...

Och så jag, som är värdelös på att kommentera här och skickar mess istället...
Hedgrenskan

Anonym sa...

Här är en trogen läsare till (fast urdålig kommentator). Läsr mest på mobilen och därifrån är det jättesvårt att kommentera. Igår hade jag fullt upp och hann inte titta in på bloggen. Men jag vill att du ska veta att jag hänger här varje dag. Du är suverän på att beskriva vardagslivet - och de gyllene ögonblicken också! Varma hälsningar från Italien ! Stella