fredag 15 januari 2021

Idag ....


... tänker jag fira livet. 
Ja, eller i alla fall min födelsedag. 

Sextiosju år. 
Det bär iväg utför. 


Men oj, vilken glädje att ha fått vara med så länge! Tänk, på allt som har kunnat hända! 
Bara detta att man inte har ramlat och slagit ihjäl sig i någon av alla trappor vilka funnits med i mitt liv. Den långa trappan i Malå .., den nästan lodräta trappan i Bjäresjö och den vinklade och ganska hala trappan här i gula huset! 

Och vilken lycka att man inte satt i halsen och kvävts, allra helst med tanke på hur matglad jag är och alltid har varit! 
Det är ju nästan ofattbart att man klarat sig! 


Eller .., att man inte drunknat! 
Tillsammans med kamraterna cyklade vi flera kilometer till Solviksbadet hemma i Malå och allt mamma sa var "kommer du hem och har drunknat får du pisk!" 
Bilden visar hur min pappa försöker locka mig ut i vattnet .., ja, det var på den tiden jag inte upptäckt det här med iskalla bad.
Under bilden hade mamma skrivit: "Bättre fly än illa fäkta".

Och fortfarande .., alla bad. 
Ibland ensam, ibland med andra.


Bilden: efter en heldagsseglats med friska vindar, var man så här elegant.

Ja, man får verkligen vara tacksam över hur livet krumelurade sig och blev. 
Ingen spikrak autostrada, men himla bra ändå. 
Många operationer och olyckor, flera benbrott av olika slag och hundbett och annat, men det hade ju kunnat vara långt mycket värre. 

Nu ska jag ringa till min syster i Australien. 
I hennes morgonmejl stod det att hon - dagen till ära - skulle "tänka på mig hela dagen" och det tror jag väl inte mycket på, men jag ska i alla fall meddela att nu kan hon slappna av och tänka på nånting annat ,-)

Hej och hå!

14 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Ja, din syster behöver inte tänka så mycket längre. Klockan är sen kväll där nu, och snart imorgon.

Och gratulera dig mer än jag redan har gjort - nähädu. Det får räcka med en gång, och att du vinner nästa quiz.

annannan sa...

De allra hjärtligaste gratulationer på den stora dagen kommer härmed från Porto!!

Sara sa...

Hurra och grattis på födelsedagen från Cypern! Jättefin bild på dig också, du ser lycklig ut.

Cecilia sa...

Grattis på födelsedagen från Houston!

Elisabet. sa...

Bert: nu ska jag kolla om du är redo för quizzen! Vore skönt om jag finge vinna!

Elisabet. sa...

Tack annannan! En fin dag har det varit!

Elisabet. sa...

Tack! Och ja, jag var såååå lycklig den dagen! Kanske för att vi då kommit i land. 😉

Elisabet. sa...

Cecilia i Houston: Tack snälla! ❤️

Anonym sa...

Grattis från Skellet! ellem

Vonkis sa...

Hipp hipp hurra, på din födelsedag!

WalkaboutSweden sa...

Stort Grattis på Din dag Elisabet!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Barbro D

Elisabet. sa...

Sara: jag svarade dig, men ditt namn kom inte med, jag gjorde väl nåt fel ,-) Under svaret till annannan.

Vonkis, Walkaboutsweden och ellem: tack! Så vänliga ni är allesammans!

Mimma sa...

Grattis från Torsby i Värmland! 🌷

Elisabet. sa...

Mimma: tack Mimma! Härligt med värmlänningar som tittar in!