måndag 26 april 2021

Och snart är vi i maj månad ...


Bilden: små vita duttmoln syns vid horisonten ...
Måndagar och tisdagar ger sig pv av tidigt och kanske blir det även ännu mera vikariat för hans del, men hur han då har tänkt hinna med sin segelbåt som väntar på att göras i ordning där uppe i Bohuslän, det begriper jag inte. 
Nåväl. 
Det är hans bekymmer - eller kanske inte alls bekymmer -? 

Själv tar jag harry på johanssonrundan och det är skönt ute; ingen isande vind och vi möter Manou (kanske en lagotto?) och hennes matte och så äldsta dottern som är hemma från plugget i Göteborg. Hon läser ekonomi, men berättar att hon tänker byta till juridik i stället. 

Manou är steriliserad och därför helt ointressant för Harry och efter en stunds småprat säger vi hejdå och jag tar mig upp för backen och det går ganska bra, men på toppen får jag slå mig ner på en sten och vila. 
Hjärtat  d u n k a r. 


Så här ser det ut det där Länsstyrelsen bränt marken. 
Nåväl, det blir säkert fint om några veckor.


Och när man passerat trägrinden (som smäller nåt hemskt om man släpper den oförsiktigt) kommer man till en smal stig med ett hus på vänster sida och hagar mitt emot. 
Sommartid går fåren där.
Hela tiden sneglar jag vid sidan av stigen .., vill på inga villkors vis snava eller trampa på någon huggorm. Här är verkligen gott om dem! 


Sista backen, sen hemma.

Den 11:e mars när jag kom hem från sjukhuset, var det med nöd och näppe - och med stöd av pv - som jag tog mig upp för backen. Att gå till postlådan var som ett maratonlopp (som jag aldrig sprungit, men man kan ju  a n a). 

Nu .., känns det inte alls så. 
Alltså går det framåt! 


Hela förmiddagen ägnas åt pyssel med blommor. 
Planterar mörkblå små penséer i blomlådorna (penséerna byts så småningom ut mot andra blomster och hamnar då i en vid trätunna) .., skott av pelargonior får komma i lite finare  plantjord ..,  två plantor av Trollius/smörbollar får komma i jorden och jag tänker att dom ska jag sköta extra-bra, dom påminner mig om mamma, mormor, Dikanäs och fjällvärden där. Och snart slår syrénerna ut, om nu bara värmen får komma på riktigt.


Men kungsängsliljorna har redan tittat upp. 
Tänk, att en liten blomma kan bli rutig!
Vilket mirakel. 


Och rosenripsbusken, den som egentligen är tämligen oansenlig och ganska risig - den blommar så här fint! Nästan som örhängen är det ....,, ja, som små skönheter där bland det gröna! 

Så är det här på Ejdervägen i landet Halland, ja, den här dagen i slutet av april.
Ganska bra, med andra ord.

I Indien däremot försöker anhöriga till svårt covid-drabbade få fatt i syrgas på svarta marknaden. 
Vilket helvete! tänker jag.

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Här blommar maskrosorna så fint vid vissa husgrunder.

Och gläd dig åt att hjärtat dunkar. Alternativet är onte kul. 🙃😉

WalkaboutSweden sa...

Gläds med dig - att det går sakta men säkert framåt.

Kram/♥

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, det är himla tur att det dunkar, men det får gärna dunka aaaaaningen mindre ibland ,-)

Walkaboutsweden: underbart är det! Kram, kram!