tisdag 11 maj 2021

 Jesper Lindau ...

Foto: Jesper Lindau. 

"Sveriges Radios korrespondent Jesper Lindau bevakar sexton exsovjetiska länder", står att läsa när jag googlar hans namn. S o m   jag tycker om hans sätt att beskriva vardagen hos människor vars tillvaro ser så totalt annorlunda ut än min egen. 

Här - på bilden - på besök hos Vera Ivanovna i Ukraina. 

Helt underbart är det att han också tar bilder som kompletterar texten. Länge har jag suttit här och tittat på alla detaljer .., kaffepannan som står på kanten av spisen .., kryckorna ..., och sängen som tycks svaja på mitten. Några nallar finns också .., kanske har Vera barnbarn.

Reportaget finns här.

Och här nedanför, ännu ett inslag av denne Jesper Lindau.


Och radiokorrespondenterna kan man följa på såväl Instagram som Twitter.
Det här (bilden ovanför) är också från Ukraina och jag tycker att han skriver sååå bra. Texten, som inte kom med helt och hållet när jag lade in bilden, slutar "från en kull som en vildhund fick".

Tack Sveriges Radio! vill jag säga.

1 kommentar:

Vonkis sa...

Sveriges radio har så otroligt många bra program. Undra om det inte var du som tipsade o USA-podden, en av mina absoluta favoriter.