måndag 24 maj 2021

Måndag i maj ...


Nästan hela tiden tänker jag på den vitryske unge mannen och den skräck och rädsla han måste ha känt inom sig, då, när han anade vad som var på gång. Vilken fasa! Går in på Belarus ambassadsida i Sverige och tänker att ..., ja, jag vet inte ens vad jag tänker, bara att jag måste få utlopp för all den frustration jag känner! 


Åker och handlar. En äldre man står bakom mig i kön till kassa 1 och han är så irriterad för att kön är lång och där inte kommer någon till den andra kassan. Men egentligen är kön inte alls lång, utan det mesta beror på avståndet som vi ska hålla och på golvet finns gula markörer för att hålla oss ifrån varandra. 

Jag minns den mannen från tiden när jag själv arbetade. 
Alltid så stressad, trots att han är pensionär.


Tittar till den nyplanterade pionen som tycks ha acklimatiserat sig bra. 
Dillpion .., jag hade aldrig hört talas om den! Ler för mig själv när jag ser pv:s konstruktion för att stötta upp pionen. 
Pinnarna är ju fina, men ...., nog hade vi väl kanske haft några mer graciösa snören ,-)

Och från Malmö kommer en videochatt med lillkillen som sitter på en pinnstol och tittar ut mot altanen som ska få tak och glasas in och detta är ju spännande så det är inte sant! Två män arbetar där ute och helst skulle nog lillkillen vilja göra dem sällskap, men så blir det inte. 

Nu är klockan snart tre och jag har lyckats hålla mig vaken efter lunch, men jag är så trött så jag ser dubbelt. Det är ju inte klokt. Hur länge ska detta pågå!

Från Spotify sjunger Sade sååå vackert. 
Jag ser två ekorrar skutta upp och ner för eken. 

Och på soffan sover Harry ihopkurad.

6 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Förlåt ♥
Men jag skrattar så jag kiknar åt pionens uppbindning.
Nu får du rycka ut Elisabet och fixa till det estetiska.

Tänker på min pappa som gärna gjorde saker själv men som inte hade något sinne för att det skulle se bra ut (också).
Man är helt enkelt inte bra på allt.

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: ja, jag lovar! Det är inte åtgärdat ännu, men det ska bli.

mossfolk sa...

Jag hade helt missat den vitryske mannen, men fick ju bums en förklaring när jag läste inlägget innan. Skrämmande!

Hahaha, uppbindningen av pionen är ju... originell. Den fyller ju ändå sin funktion... och man tager vad man haver ;)

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, det är så hemskt så det är inte sant! (Belarus). Och pionen .., ja, jag ler också :)

Bloggblad sa...

Jag kände också skräck och fasa ... vilken upptrappning det blev snabbt med diplomatin!

Det är väl nog illa med pandemin och naturkatastrofer ...

Elisabet. sa...

Bloggblad: en quizvän som heter Sture, han skrev det jag ofta tänker .., detta att människor som verkligen har betytt nånting - Martin Luther King - och många andra, dom tas av daga, medan såna här galningar, dom klarar sig!