tisdag 18 maj 2021

Nya bekantskaper ....


Lika enformigt som det kan vara när man kör längs E4:an, kan det vara längs Nissastigen. Nu valde vi (läs: pv) den ändå, mest för att variera blickfånget. Mesta delen av tiden såg det ut så här. Skog och mera skog, ja, vi befann oss ju i Småland.
Men hur kan vi ha tagit den här bilden ...?  Det var ju inte vänstertrafik! 

För att fördriva restiden tragglade jag dom tio djupaste sjöarna i vårt land (efter djupets storlek) och så förundrades jag storligen över alla annorlunda ortsnamn. 
Hör här bara: Sletås, Hälseböke, Mosilt, Pugapol, Älmås, Efshult, Humse Lynga, Sjörred, Sjönevad, Abild, Asige, Fjällunda, Ödgärdet och Burseryd. 

Är man uppvuxen i norra norrlands inland och fjälltrakter, är det mest "träsk" på slutet av ortsnamnen, så för mig var ju dom här småländska varianterna helt underbart annorlunda! 


Och på samma sätt som jag - för att hålla hjärnan igång - tog mig an dom djupaste sjöarna, skrev jag ned ortsnamnen och tänkte att jo, jag ska läsa på om dem, mest för skojs skull. 

Jag börjar med Burseryd och bilden visar den gamla träkyrkan.
Fotograf var Hulda Anderssson och året var 1932 när hon stod där med sin kamera. Tittar man noga, så torde nog förgrunden vara målad? 


Så här ser kyrkan ut numera och här man få veta mycket mera om denna skapelse.
Filmen är intressant och inte längre än 5 minuter och 31 sekunder.


På torget i Burseryd står den här skulpturen, gjord av Sverre Jörgensson från Tromsö. 
Skulpturen består av tre cyklister som cyklar på en stenkant och i stenkanten finns byanamn ingraverade och cyklisterna cyklar i namnens riktning.  Påminner lite om Giacomettis magra skulpturer. 

Burseryd ligger i Gislaveds kommun och Jönköpings län.
Niohundrafemtiosju personer bodde i Burseryd år 2020.


Titta här, vilket fint "kyrkokort" som jag hittade på nätet, med Burseryds kyrka nere till vänster.
Längst ner till höger på kortet kan man läsa "Det skulle vara roligt att få spörja till dig något". 
Man kan ju undra vad det var som skulle spörjas om. 

Det var detta om Burseryd.

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Nå...!? Varför blev det vänstertrafik?

Turtlan sa...

Använde du kameran på skärmsidan?

Vonkis sa...

Är också nyfiken på det där med vänstertrafiken :-)

Det är så intressant med kyrkor, jag älskar att svänga in och kika på dem, tyvärr är det inte alltid resesällskapet är på humör för sådana avstickare men ibland har jag tur, framför allt om det är Den ömma modern som är sällskapet.

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, jag förstår inte riktigt hur du menar?

Vonkis: inte jag heller -)