lördag 26 juni 2021

Louise Odier ….


När jag skrev om rosen Louise Odier och att jag köpt ett eget exemplar, fick jag den här bilden av vännen Bente i Norge, ja, det var hon som en gång fångade just den sortens rosor i håven! Tack Bente!  Rosen har för övrigt fått sin namn efter en berömd fransk balettdansös som levde på 1800-talet.


Vår lilla Louise ser så här pyttig ut just nu, men kanske att den tar sig. Problemet var .., var skulle vi plantera den? Höjden lär bli ungefär 1.5 meter och då föll rabatten .., nja, det blev här, framför ett litet, litet plommonträd (Viktoria) som vi hoppas ska växa upp bli stort och då kan rosen bli ett fint blickfång. 


I växthuset börjar det ta sig. 
Och jag knaprar på ärtskidor varenda dag .., och snart har vi röda tomater. Jag frågade Edvin igår vad det var ..., dom här gröna tomaterna? Han gissade på äpplen, men vänta när dom är mogna, då vet han nog! 


Och medan jag skriver här, sätter pv ut små hallonplantor. 
Själv har jag vattnat i rabatter och krukor, fyllt på med badvatten i fågelpoolen (såg fyra pilfinkar ta morgondopp där!) och solrosfrön förstås ..., och konstaterar att eken fäller blad; det är ju så vanvettigt torrt ute!

För övrigt tipsar jag om en underbar bektraktelse över livet .., och det hittar man här. 

9 kommentarer:

bettan sa...

Tack för länk-tipset. Fint att läsa särskilt när det är mycket jag känner igen.

WalkaboutSweden sa...

Säger som "bettan": tack för tipset.

mossfolk sa...

Men så fint ni har det! Vad är det som klättrar längst in i växthuset?

Vonkis sa...

instämmer i tipstacket.

Elisabet. sa...

Det är vinrankor! Gröna druvor blir det, i mängder!

Elisabet. sa...

❤️❤️❤️

Elisabet. sa...

❤️❤️❤️

Elisabet. sa...

❤️❤️❤️

Elisabet. sa...

Bettan, Vonkis och Walkaboutsweden: jag tycker att det var såååå fint skrivet!

mossfolk: vinrankor! (när jag svarade via mobilen, gick svaret in på respektive fråga, här blev det heltokigt!)