tisdag 29 juni 2021

Solig dag i landet Halland ...


Först av allt vill jag säga tack till Bloggblad och mossfolk! 
I en kommentar i gårdagens inlägg tipsade Bloggblad om Google Lens, ett sätt att få veta vad det är för blomster man tittar på, enbart genom att ta en bild och klicka iväg! 
Jag gick genast in på Appstore och letade förtvivlat efter detta, men det var stört omöjligt och jag kände mig så urbota dum! 

Så ringde jag idag till mossfolk/Karin och bad henne slå mig en signal och sa vad det gällde och hon visste precis! 
Så perfekt! 
Att dessutom få prata med denna underbara, sprudlande, glada människa .., ja, men vilken glädje! Tack till er båda! 


Vid femtiden i morse tog jag Harry och gick på morgonrundan. Här vimlar av löptikar och man blir galen - och det blir för den delen Harry också - som ska nosa precis överallt! 
Så här fint var det när vi just passerat Ecke och Britts sommarhus och är på väg ner mot havet till. Det var bara sååå fint ute och alldeles ensamma var vi! 

Varför jag var uppe så tidigt?
Jo, förfärlig värk i handen och jag har öht svårt att sova efter klockan tre på natten. 
Det är inte så att jag orolig eller ängslig, det bara blir så. 


Senare idag kämpade pv i timmar med installationen av solcellsplattan på båten, den utan namn. I alla fall inte ett namn som vi hittat på. 
Jag föreslog "Serudia", ett namn som finns i Västerbottens inland och som är helt icke-romantiskt .., ty många båtar har de allra mest fantastiska nam - ofta på franska -! 


Tänk, vad människor ska undra .., "Serudia ..., vad betyder det ..?" 
(För övrigt har Christina Falkengård skrivit en bok om annorlunda namn i Västerbottens inland och boken har titeln ”Jag heter Serudia!”) 

Medan pv drog kablar och annat, satt jag på piren och solade. 
Eller lyssnade till Karin Bodin, VD för Polarbröd och bageriet i Älvsbyn som brann ner till grunden. 
På en tiogradig skala skulle jag sätta betyget ...5, kanske 6. 
Intressant var det att få ta del av hur man - efter branden - tog nya tag och satsade stort. 
Ett plus var att hon talade långsamt och vågade pausera. 

Och ja, jag badade med plastpåse runt armen, men det blev vått ändå. Nu får det bära eller brista, jag har längtat sååå efter ett riktigt dopp och att simma under ytan! 
Lycka. Lycka.


En bild till. 
Den här affischen satt på arbetsterapins anslagstavla.
Jag läste och skämdes. 
Utan tvivel är de mackorna längst uppe som jag tycker är såå goda och Becel vill jag absolut inte ha på brödet. Minns livsmedelsinspektören som höll kurs med oss i Ystad och vittnade om chocken han fick när han såg tillverkningen av lättmargarin, typ Becel och Lätt och Lagom. 
"Det var rena kemiska industrin!" sa han. 
Sen fortsatte jag med Bregott och torde väl dö en för tidig död. 

Nu blir det match i EM mot Ukraina. 
Ska sätta mig i rummet och heja på di svenske, allt medan äldsta dottern i skrivande stund kör bil (med två hundar med) till hennes älskade Malå.

8 kommentarer:

Turtlan sa...

Lärde mig av en dietist att Bregott mellan är helt godkänt. Vi kör ofta med Flora. Ang smörgåsarna så hamnar nog jag också på den övre raden…

Här lyssnas fotbollen på radio. Hade tänkt kolla på telefonen men går ju på TV4 så det stöp! Måste ha sånt där C more då 😠
Tacka vet jag SVT play!!!

Bloggblad sa...

Åh, jag kunde ju ha förklarat lite mer noggrant! Men visst är det fantastiskt? Vilken gratisservice, jag har lärt mig en mängd nya artnamn.

Becel känns som plast... har prövat en gång. Blä! Jag har dragit ner på det mesta, men använder Bregott havssalt ... ytterst lite salt i övrigt, och mår bättre som 70-årig motionär än som 50-årig soffsittare. 20 år senare och 15 kg lättare.

Bloggblad sa...

Fotboll ... den är rund, va? Platt boll är väl på is? Jag sitter inne i stugan med tända ljus och ett glas rosé, gubben sitter med både iPad och iPhone i lusthuset. Om den ena laddar ur så tar han den andra.

mossfolk sa...

Att äta rätt känns som en ständig avvägning. Före barn brydde jag mig inte alls. Efter barn strävade jag ständigt efter att göra rätt… tills jag insåg att rätt nästan alltid var fel på något annat sätt 😉
Så nu försöker vi istället göra minst fel, vilket bl.a. innebär att vi alltid har Bregott på mackorna.

Somnade för övrigt ifrån fotbollsmatchen igår. Man kan väl säga att mitt fotbollsintresse ligger mer på det sociala planet och tant här är inte social efter kl 20.

Rexxie sa...

Jag är snål och kör med Coops Smör & Raps. Samma innehåll som Bregott, men deras egna sortiment och därmed typ en tiokrona billigare för stora asken... :-)

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, jag tycker visserligen att många - eller alla - på den undre raden ser vansinnigt goda ut, men ändå blir det mest dom övre :)

Bloggblad: låter helt fantastiskt! (föryngrandet).

mossfolk: själv hade jag inte nerver att titta klart, utan gick till sängs och även om jag tycker att det är oerhört roligt med sport/idrott, så gör jag ofta annat under tiden . Bloggar, t.ex ,-)

Rexxie: tack för tipset, det lät bra! Jag brukar invänta extrapris på Bregott (den gröna) och köper då två paket. Tack för tipset! Detta ska testas.

annannan sa...

Serudia är ju jättefint!

Att arbetsterapin har en sådan affisch uppsatt är helt jäkla absurt och banne mig på gränsen till tjänstefel. Om det inte rentav är det. Får man göra dold reklam för privata företag på en offentlig vårdcentral???

Min mamma hushållsläraren skulle ha gått i taket!!!

Elisabet. sa...

annannan: och boken är underbar! Det fanns kvinnor i inlandet som t.ex. hette Alma Closetta Veranda! Och det här med reklamen på affischen, den tanken slog mig inte ens, men så är det ju. Inte visste jag att din mamma var hushållslärare!