torsdag 30 september 2021

Den som söker, hon finner ...


Letar febrilt efter adressen till Bente i Norge. Den borde finnas bland listan över skickade julkort 2020 och det gör den också. Under den bunten ligger ett kollegieblock med dagboksanteckningar från en resa till Kreta, tillsammans med Emil (då tio år) och pv. 
Det borde ha varit sommaren 2009.

Så här skriver jag: 

Bilden: Emil och Gulli. 

"Pernille från Norge (bor i lägenheten intill vår) har fått en kompis i den orangefärgade och tämligen magra katthonan, den som får skinkbitar och annat gott av den norska tösen. 

Vet du vad katten heter? frågar Pernille mig. 

Jag säger att nä, jag har ingen aning. 

Hon heter Gulli ...", säger Pernille bestämt.

Ett finländskt par har anlänt. 
Kvinnan är blond på det där finska sättet - nästan vithårig - och påminner om Gudrun Sjödén. Hon har blåvit bikini och är i vår ålder. Hennes man är lång och solbränd, ja, han är den där Tom-Jones-typen med minimala badbyxor. Han är en sån där man som jag ibland upplever som .., ja, vad ? Inte hotfull, men väldigt fåfäng. 
Båda sitter i var sin solstol, till synes djupt försjunkna i var sin bok. 

Senare på kvällen sitter vi själva på terassen och lyssnar till bossa-nova-musik. "

//Saltkaret på bilden, inköpt i just Grekland, fanns alltid på matbordet hos Eva och hennes halvlånge man. Det vill säga, ända tills någon inte förstod hur mycket det betydde i form av minnen och helt sonika förpassade den då tomma lilla plastbyttan i soptunnan.

2 kommentarer:

Babsan sa...

Sånt saltkar fanns hemma hos oss med men vid flytten ut till ön så kastades det,Hoppas snart få inhandla ett nytt

Elisabet. sa...

Babsan: se där! Ja, vi köpte ett i norra Tyskland - i Rostock, tror jag - men jag undrar just vart det tog vägen?