onsdag 29 september 2021

 Också en onsdag ...

Skallkrokens hamn mitt på dagen. 

På en av grannbåtarna pågår förberedelser inför båtupptagningen på fredag. Idag ska masten tas av och här ligger seglet på bryggan och väntar på att vikas ihop på ett fint sätt. En springer spaniel lullar omkring på båtdäcket. Hunden heter Pelle och är fem år. 


Och vi själva? 
Vi tar ett dopp i ett kyligt hav - kanske fjorton grader, kanske femton - och så händer det som så ofta - eller alltid - händer: så snart man kommer upp på land känns det varmt. 
Kaffe i termos finns med. 
Solen mot ansiktet, i alla fall en stund. 


Tidigare idag promenad längs havet och ner till lilla hamnen. 
Möter pv och Harry som kommer från andra hållet och innan dess, lite surr med en äldre grönkläddherre med kikare som dinglar runt halsen och en stor pudel i koppel. 

"Han heter Nisse och är elva år", förklarar mannen och jag tänkte väl det .., för hunden är tämligen stöppelfött och det påminner om när jag själv stiger upp mitt i natten och är stel och just stöpplig.

Nästan hemma böjer jag mig ner och tar en bild av den vackra svampen.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

I "vår" hamn såg jag förra veckan att nästan alla båtar är upptagna. Jag kände inte ens på vattnet. Själva omklädningsmomentet, alltså från blöt till torr, avskräcker mig. Inte kylan i vattnet.

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Bloggblad; det momentet är det minst hemska! Värre med från torr och varm till bara baddräkt ,-)