måndag 13 september 2021

Vecka 36 ... 
(Kommer numera aldrig ihåg vilken vecka vi befinner oss i).


Eftersom jag under egentligen hela våren och sommaren inte orkat promenera som tidigare (först covid och så detta), utan allt som oftast fått stanna och dra efter andan,  så blir det nästan som att börja om från början igen.

Så efter frukosten tar jag sikte på lilla hamnen här i Stensjö och jag går ensam och lämnar Harry hemma hos husse, då han (Harry) annars ska kissa var femte meter. I alla fall skvätta. Mobilen/kameran som pv tycker ska bli kvar hemma ("du stannar ju så ofta och tar bilder!") får följa med. 

Alldeles överlycklig blir jag över att möta en hel skock med får, varav tre stycken nästan påminner om grisar. 


Det är gråmulet ute, men skönt ändå. 
Mest hela tiden slänger jag ett öga mot havet till. 
L ä n g t a r. 


Ett av fåren - en svart dam eller herre - är modigare än övriga och låter sig klias på huvudet och i nacken. Alldeles inombordsvarm blir jag. 

Lite sällskap får jag på tillbakavägen och jag tänker att vilket ljuvligt sätt för får att tillbringa en sommar i det fria; i alla fall så fritt som det är möjligt. 

Kommer hem och slår mig ned i solstolen, den som står några meter ifrån fröautomaten och ekorrmataren. Det tar inte lång stund förrän en ekorre kommer skuttande söderifrån .., ofta genar dom över garagetaket .., och sen är det alla dom andra .., hackspetten som hela tiden gömmer frön i eken och där är nötväckan som också sparar inför sämre tider - flyger fram och åter i en väldig fart - vilken idog liten fågel det är .. och så alla dom andra, blåmesar och talgoxar. 

För övrigt har jag idag bokat biljetter till filmen "The Father". Närapå hopplöst var det att hitta några lediga platser! Testade med Halmstad, Malmö, Ängelholm .., innan jag till slut kunde boka två platser i Laholm. Där bor ju f.d. malåborna Egon och Eva-Britt Ebbeståhl, båda före detta lärare på skolan hemma, tillika grannar på Ringvägen och så rara människor. Biografen heter Maxim och tycks ligga i centrum. 
Kul! 

Pv, han knåpar med lördagens korsord i DN. På soffan sover Harry, ännu trött och slut på efter två-dagar-på-raken-besök av småttingar. Jo, jo.

7 kommentarer:

Rexxie sa...

Inte vara ute och gå utan mobil!

Den måste du ha med så att du kan ringa 112 om du ramlar omkull och bryter benet, eller blir omkullstångad av ett ilsket får eller något sånt! :-)

WalkaboutSweden sa...

Så himla mysigt med fåren. ♥

Jag kanske har sagt det förut, men den där filmen låter så bra.
Ser fram emot DIN recension.

Turtlan sa...

Fast idag är det vecka 37 😀

Ta mobilen med du tycker jag. Klokt tycker jag.

annannan sa...

Nu är jag inte med riktigt - om du ska ta det lugnt är det väl BRA om du har mobilen med och stannar och tar bilder??

Bert Bodin sa...

Det där med veckonummer har aldrig fastnat i mitt medvetande. Inte ens när jag fanns kvar i arbetslivet. Onödigt tycker jag.

The father ser jag på onsdag.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: vet du, jag tror att det delvis kan ha med föräldraskap att göra. I skolan är det ju lov vecka si eller så .., och vårt jobbschema i affären, där var det också enbart veckor som gällde.

Bert sa...

Jo - men jag kan ge mig på att om någon sa till dig att "det blir i vecka 42, och du måste vara där", så tog du fram närmaste kalender och letade efter vilket datum som gällde. Erkänn! ����