söndag 30 januari 2022

Söndag i slutet av januari ...


Och idag har Gunhild namnsdag. 
En av alla kvinnor med det namnet var mina systrars mamma .., hon som inte fick leva längre än till några år efter trettio. Hon hade tre namn: Gunhild Evalda Adelina, men under hela min uppväxt hörde jag bara henne kallas "Gunna". 
Det är hon som är på bilden här ovanför och den lilla tösen är min syster i Skåne; Rigmor. Rosett i håret .., så typiskt den tiden.
Bär pappa ett sorgband på sin kavaj/uniform?
Om min syster var två år kanske när bilden togs, då borde det ha varit 1943. 
Vem dog då?

På spiselhällen i Malå stod under alla år ett fotografi av Gunna. Hon bar då en norsk lusekofta (såg det ut som) och hade en slags turban virad runt sitt huvud, kanske efter någon behandling i Stockholm (hon hade behandlats för en hjärntumör och läkaren hette Olivecrona). 


En till Gunhild känner jag - nämligen den rara  moster Gunhild som gifte sig med mammas lillebror Olaf -. 
Här står hon ko i det som en gång var mormors kök och lagar mat och svanstippen av en hamiltonstövare skymtar vid den röda pilen .., och den observante noterar förstås att Gunhild, precis som jag själv, går barfota inomhus sommartid. 
Vitlök har hon tydligen använt också. 


Och så kom stormen igårkväll. 
Det gick ändå över förväntan. Ett stort träd längs grusvägen åkte i backen och det är i det "hiet" som näktergalen brukar sjunga. Träden är kala och ser mer döda än levande ut, men det tycks inte bekymra den skönsjungande pippin. 

Nu ska vi ut i solen och dricka kaffe och ta en bit citronkaka .., sitta i lä mot några klippor och bara njuta, innan det blir eftermiddag och handbollsfinal. Hjälp, så spännande!

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Uj uj - Gunhilds trasmatta såg lite "farlig" ut.

Babsan sa...

Är livrädd stt strömmen ska när matchen.Varit från och till med det nu flera ggr

Elisabet. sa...

Bert Bodin: tänkte samma sak ,-).

Babsan: Undrar hur många akuta hjärtinfarkter det blev i vårt land ikväll? I alla fall bland handbollsentusiaster.

Rexxie sa...

Jaså, Gunna blev opererad av Herbert Olivecrona för hjärntumör? Det blev min farmor Elin också...

Elisabet. sa...

Rexxie: Nej, men! Ja, det måste ha varit i slutet av 40-talet.

Rexxie sa...

Min farmor dog 1951, så hon bör nog också ha opererats runt 1950 någonstans (vet faktiskt inte, det diskuterades aldrig)