tisdag 4 april 2023

Spridda skurar från idag ... 


Så kan vi snart lägga dag 1 i Gdansk till handlingarna. 

Hela eftermiddagen strosade vi omkring lite planlöst .., tittade in i närbutiken och köpte pulverkaffe (pv hittade chokladfyllda kex till sig själv) .., jag besökte "Drogerian" och inhandlade en hårborste (min blev kvar i Bunkeflo) och vi tittade in i Mariakyrkan, som lär vara en av världens största tegelkyrkor. 

Tjugofem tusen besökare lär rymmas där inne samtidigt .

Kyrkan byggdes mellan åren 1342 - 1502 och där inne vandrade vi omkring ett bra tag. 

Det ska villigt erkännas att stora, pråliga kyrkor är inte något som väcker känslor hos mig, nej, det blir för mycket 

Mest fascinerad (förutom själva byggnadskonsten, förstås) var jag av de vackra golven .., alla stenplattor och minnesstenar ..., och hur fint ljuset kom in genom fönstren. 


Sånt här .. (del av en minnesplatta eller någon slags lock på en grav där under golvet) stod jag länge och tittade på. 

Där inne kom andra besökare och tände röda små värmeljus och stod där stilla en stund .., andra slog sig ned på någon bänk ..., ja, ungefär så. 

Vi pratade också om det här med hur olika man kan uppleva saker och ting. 

Pv tänkte på hur vacker akustiken skulle bli vid körsång .., jag föll pladask för en målning av en helt okänd konstnär .., ska försöka fånga den på bild vad det lider, 

Och pv har inga problem med det storslagna, medan jag själv föredrar små, enkla kyrkor. 

Men g o l v e n ....! Och hur lent och svalt det måste vara, detta att gå barfota på ett sånt golv, särskilt en het sommardag. 


Middag blev det på en restaurang med mest polska rätter på menyn. 

På valde stekt kyckling med tillbehör, för min del blev det fisksoppa. 

Den såg inte särskilt läcker ut när servitören kom ut med tallriken, men hjälp, så god den var! 

På gatan - utanför restaurangen - stod en äldre, kortvuxen kvinna och sjöng likt en näktergal. Det var helt sanslöst vilken röst hon hade!! 

En av sångerna kände jag direkt igen - även om texten var på ett annat språk - det var ju "Ack, Värmeland du sköna ...". 

Nu i sängen (två enkelsängar). Pv tittar på tv4:s nyheter från tidigare ikväll .., just nu handlar det om Donald Trump. 

Inga bestämda planer inför morgondagen. Det får bli som det blir.

7 kommentarer:

Bert Bodin sa...

När jag har sett sådana överdådiga kyrkor i världen, med guld och glitter, har jag undrat över hur de omkringboende har tänkt.
Ofta i små byar. Troligen rätt fattigt. Och så uppförs ett sådant byggnadsverk.

Nä - det är cynism i kubik..

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Jag är ändå inte helt säker på att de omkringboende - även om de är fattiga - alltid tänker så. Kansk blir det en slags tröst i all bedrövelse. Men jag förstår hur du menar. / Elisabet

Bert Bodin sa...

Tröst, eller manipulation.

Christel sa...

Jag blir imponerad över byggnaden men det är små kyrkor som gäller även för mig.
Det är säkert 25 år sen jag var i Gdansk och tänker att mycket har hänt där sen dess. Det jag mycket imponerad över var att inga byggnader i centrum revs utan att allt renoverades. Stor skillnad från tex Malmö.
Ha det underbart ni två!

Gunnel sa...

Trevlig påsk i Polen. Mycket trevligt att titta på, synd bara att Trump ska synas överallt. Den karln ger mig utslag.

Elisabet. sa...

Christel: ja, när vi gick längs den stora, breda gatan vars namn jag alltid glömmer, var det som att gå bland kulisser nästan. Husen var så otroligt vackra , iaf gavlarna!

Elisabet. sa...

Gunnel: Trump har vi nästan sluppit här. Tv finns på rummet, men inga program på t.ex engelska. Däremot när vi lyssnar till SR .., men nu på morgonen i SVT (ser vi på laptop), då var det tjatigt om denne man. Tänk, om det i stället - eller också - varit Putin som suttit åtalad!