tisdag 3 oktober 2023

Spridda skurar från Riga ....


Somliga (pv) fascinerades av olika trafikskyltar och den här stod inte långt från vårt hotell.  

Längst till höger syns en av alla ungdomar som kom susande på elsparkcykel. 

Men tänk, att vi aldrig såg några cyklar ligga och skräpa på trottoarerna.


37 m .., var något som också intresserade pv. 

"Men varför just trettiosju meter ..?" sa han förundrat. 

En annan skylt visade "Sjutton meter".

Det gällde förstås parkeringsavstånd, men det var väl det ojämna antalet meter som matteläraren grunnade på.


Själv fascineras jag av vackra brunnslock; som det här, t.ex. 

Och alltid när jag står där och tar bilden och någon människa passerar, vänder dom sig om för att förstå vad det nu var som var sååå intressant ..? 

Tro bara inte att jag är den enda som har dille på brunnslock, nej, titta här bara

 Grafitti såg vi inte sååå mycket av, i alla fall inte i Gamla Stan, nej, det blev mera i utkanterna och så är det kanske överallt?

Den fjärde och sista dagen i Riga - innan vi skulle ta bussen till flygplatsen - stannade vi till vid en liten enkel bar/krog och åt lunch. 

Här hade några tagit fram sina sprayburkar och lämnat avtryck. 

Kvinnan som sitter nere till vänster, stod bakom bardisken och av henne beställde vi lunch - kyckling med stekt ris -. 

Måhända hade hon rast när bilden togs?

En avstickare från allt det tjusiga i Gamla delen av Riga .., en tvärgata bara .., så kan det se ut så här. En kvinna som slänger ut frön till ett sällskap duvor. En hund som väntar på att matte ska bli klar. Puts som ramlat av från husväggen .., en ukrainsk flagga. Och all denna vackra gatsten.

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Den där P-skylten ... jag tror jag har tolkat den.
🧐 🤓

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Ja, men det tror jag nog att jag också har. Lite, i alla fall. Vardagar får bilar stå parkerade där mellan 8 - 20. Dom där hammarna, dom kanske betyder att bilarna forslas bort? KANSKE.
På lördagar får man parker 9-17. Sista skylten visar vilken zon (B) man befinner sig i och får man sms:a .., men där är jag mera osäker.
Vad tror du?

Elisabet. sa...

Bert: Ja, jag upptäckter att vissa ord fallit bort i min kommentar, men du begriper nog ,-)

Bert Bodin sa...

Jag trodde att hammarna betyder arbetsdag.

Det där med sms begriper jag inte.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Smart! Så kan det ju mycket väl vara!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Ser att samaksa betyder "betalning", men hur vet man sms-numret?