söndag 9 november 2008

Det goda livet ...


Bloggmadamen på cykeltur.
Akvarell av Eva på Frösön.

Alla skriverier om den "annorlunda" kosten LCHF ..., kan väl knappast ha undgått någon?

S o F skriver om den på sin blogg och i affären träffar jag Alvar som sjöng och spelade på mammas begravning och visserligen är han frikyrklig och van att skåda ljuset, men åååå, som han vittnade om sitt och hustruns nya liv - allt till det bättre !! -, med just det här sättet att äta!

"Men kolesterolet .., det måste ju ändå gå spikrakt upp med den här kosten ...?" utbrast jag häpet.

Nej, inte det minsta.

"Tvärtom! Det har sjunkit!" sade Alvar och log saligt.

Nu på morgonen kollade jag lite på nätet.

Till min bedrövelse hittar jag inte länken .., men den kommer från den här kvinnan och det var henne Alvar refererade till.

Ack, såsom den ljufvaste musik är det ju ....., läs speciellt avsnittet om mejeriprodukter.
(Särskilt raderna angående ostar. Damen på Previa spände ögonen i mig och sa ..."max en ostskiva per dag, Elisabet!")

Detta är, förutom fet fisk och kotletter .., lamm och kyckling (ät gärna skinnet!) vad som är att föredra.

Ovanjordsgrönsaker

Kål av alla sorter; blomkål, vitkål, brysselkål,
grönkål.
Sparris, broccoli
Squash, aubergine, oliver
Spenat, svamp, gurka, all sorts grönsallad
Avokado och kokosfett är gott och tillåtet
Med lite mer kolhydrater; lök, paprika, tomat

Välj närproducerat och efter säsong så behålls näringsämnena bättre och vi sparar på miljön.

Mejeriprodukter

Riktigt Smör och Bregott, inga konstigheter
Ost, gärna feta ostar, Philadelphia, Haloumi,
Feta, Mozzarella, keso

Grädde, Cremé fraiche, yoghurt, vanlig och grekisk/turkisk, mjölk och fil. Välj de fetare sorterna där alla näringsämnen och det nyttiga fettet finns kvar.

Helst ekologiska produkter och närproducerat.
Om du har svårt att gå ned i vikt kan du be-
gränsa mängden mejerivaror i din kost. Börja
ta bort de minst feta.
Välj så rena produkter som möjligt, utan konstiga tillsatser.


Det här ska man inte äta.

Socker; strösocker, bitsocker, sirap, godis,läsk och vanligt kaffebröd.
(Läs: milanokakor, gifflar, valnötsbröd ...)

För att inte tala om allt dolt socker som finns överallt. Kolla!

Potatis, rotfrukter, pasta, bröd, spannmålsprodukter; är också socker, bara i en annan form.
Även i fullkornsformat.

Och som skräpmat: chips, pommes frites..

Ris, majs, couscous, bulgur; är också socker.

Popcorn är skräpmat.

MARGARIN! Som är en kemisk produkt med diverse tillsatser. Här ingår även Becel och Flytande smör&rapsolja.

Korv och diverse charkvaror som innehåller tillsatser, bl a glutamat och socker.
Läs på förpackningen, det finns goda undantag

Omega6-rika matoljor som majsolja,jordnötsolja, sojaolja och solrosolja
Öl, som är flytande bröd!

Frukt är godis, alltså socker! Och torkad frukt är därför koncentrerat socker.

Bär är bättre, hallon har minst kolhydrater."


Jag säger bara: halleluuuuja! Prayse the Lord!

15 kommentarer:

Bettankax sa...

Detta var söndagens bibeltext, AMEN!

Anonym sa...

Högt kolesterol är INTE farligt, om man får tro vad Uffe Ravnskov skriver i sin bok "Fett och kolesterol är hälsosamt". Inte utan att man kan tro på honom när man läst boken.
Finns andra bra böcker att läsa om detta t.ex. "Fettskrämd" av Lars-Erik Litsfeldt, "Ät dig ner i vikt" av Sten Sture Skaldeman Ni kan själv läsa och börja fundera om vi är lurade eller inte. Som jag sagt tidigare - det funkar för PE!

Elisabet. sa...

bettankax: ,-)

anitha: jag minns en föredragshållare som höll kurs för oss ..., han kom från Livsmedelsverket tror jag .. och berättade vilken bluff det är detta med alla light-produkter som bara innehåller en massa kemikalier!

Anonym sa...

Jag VÄGRAR tro att frukt inte är bra. Helt omöjligt att tro att urmänniskorna inte åt frukt - lättillgänglig, och alla tycker om smaken. Så det måste vi vara anpassade till!

Tummen upp för riktigt smör, däremot...

Elisabet. sa...

ab: ja, den biten har jag också svårt för .., att det inte skulle vara bra!
Jag älskar ju sharonfrukt och conferencepäron (säkert massor med kolhydrater ..).

Anonym sa...

Vad jag personlingen tror är att det största felet ligger i att vi äter alldeles för mycket färdigproducerad mat. Tillbaka till spisen och börja laga mat av bra råvaror utan tillsatser.
Ta smör i stället för "konstgjorda" margarin eller Becel (som till 2/3 består av vatten och kostar 64 kr/1000 kalorier, jämfört med Bregott 7 kr/1000 kalorier),gör egen tomatsås etc, etc.

Frukt åts (av urmänniskan) när den fanns för att få kroppen att bygga upp ett fettförråd för "sämre" tider.

S o F sa...

Nyfrälst? :D

Jag sitter här med ett stort leende på läpparna, för att du skriver och uttrycker saker så bra, och roligt!

Frukt = fruktos = rent socker. Fakta. Punkt.
Så kostråden med 3-5 frukter om dagen är ur LCHF:s synpunkt helt förkastligt. Bär är bättre och gott!
Men sen är det ju ALLTID upp till mig som individ hur strikt jag vill hålla en kostomläggning. Man får prova sig fram helt enkelt.

Kolhydrater/fruktos/socker triggar hunger och sug-känslor efter mer, och det kan ju vara bra att veta. Inget (små mängder) av ovanstående = inget sug!

Jag rekommenderar också alla som vill pröva hur LCHF funkar för dem, att läsa på ordentligt på Annika Dahlqvists hemsida, och inte glömma läsa om att det också finns vissa övergående "biverkningar" när man kraftigt drar ned på kolhydrater.

Mina: viktökning (!), lite yrsel, kraftig hjärtklappning vid aktivitet och nåt mer. Det finns flera, men som inte just jag har känt av.

Bra att veta så man inte blir orolig!

Varma hälsningar!

Evas blogg sa...

Jag ahr provat denna metod och för mig var det rena hel...et. Men vi är olika vi människor och tur är väl det.

Lilla B sa...

Det funkar jättebra! Och gott är det också. Det är bara att köra på!

Anonym sa...

Varför skall du nu plötsligt följa modet, när du inte gör det i något annat sammanhang? ;-)

Nä - Ät vad du vill, men med måtta. Skit in - skit ut.

Hederliga rotsaker är hur nyttiga som helst, kolhydratrika eller ej.

Det gäller bara att tänka på att man inte intar mer än man gör av med.

Så är det.

Pasta... eh.. jag menar basta!!

Evas blogg sa...

"Det gäller bara att tänka på att man inte intar mer än man gör av med." Så skriver Bert och jag kunde inte sagt det bättre! Varför krångla till det?

Elisabet. sa...

till bert och eva: så sa min pappa också, fast ännu mera kärnfullt!

Det är inte säkert att jag klarar den här kosten ., jag har ibland känning av gallbesvär och här blir det mycket fett ..-)

Vi får se.

Viktväktarna fungerade jättebra för mig .., varierad kost .., mycket frukt och grönt .., och jag var aldrig hungrig.

Ja, ja.

Vi får se.

Mildamakter sa...

LCHF fungerar, och enl den kirurg som opererade mig, blir man inte fet av (rätt sorts) fett, lika lite som man blir grön av att äta gurka. Personligen tror jag att alla dessa lightprodukter är mycket farligare.
Testa - det är en diet som inte är ett dugg svår att följa ;o)

Anonym sa...

Enligt denna artikel http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=47# (läs under varför man kan banta med fett) så stämmer det inte riktigt "att inte äta mer än vad man gör av med". I en kolhydratsfattig kost går en del av energin "förlorad" till andra processer.

Ang gallbesvär - fettet är inte orsak till gallstenar. Utan fettet hjälper till att "skölja" ur gallblåsan. Så äter man mycket fett hinner det inte bildas stenar. (se http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/gallsten_och_tjocktarmscancer)

Anonym sa...

I ayurvedisk filosofi ser man till individen och man både äter, sover, jobbar, umgås och klär på sej olika beroende på vilken grundkonstitution man har. Jag tror att kost och vardagsrutiner är individuellt. Beroende på livesstil, gener,personlighet etc.
Dessutom tror jag på en varierad kost på ekologisk och närproducerad mat. Grova hembakade bröd, naturris,quinoa,bulgur,
frukt & bär från trädgården, fettsyror, nötter,gärna vegetarisk med en del tofu, bönor och linser , ev fisk och viltkött. Massa grönt. Så lite precessad mat som möjligt =)