torsdag 13 november 2008

Dag åtta av tretton-på-raken ...



Nu börjar det ta emot lite här.

Jobb från halv åtta till fem känns som en mindre evighet och när klockan är fyra är jag svimfärdig av trötthet.

Och vi får så mycket varor att leveransen kommer med två bilar och lagret översvämmas av allehanda julattiraljer och närapå hart när omöjligt är det att hitta en ledig plats i butiken .., ja, hjälp, var ska vi placera stället med advenstlampor och ljusstakar .., och där är chokladaskar i parti och minut - mest parti - och det är sirap och åter sirap inför pepparkaksbaket och jag fyller på i fruktdisken och upptäcker att vi har slut på morötter .., jojo, så går det med den automatiska beställningsfunktionen, den som känner av när det behövs beställas hem mera av en vara .., nu står vi där med en enda 2kilos-påse med morötter och jag försöker att bredda av det som ligger intill .., lägger dit soppgrönsaker och lite annat, men det där tomrummet märks ju ändå.

Det är liksom hopplöst.

Från Malmö kommer fyra storesupportare idag, nej, fem!

Hur duktiga som helst är dom och alla varor kommer på plats och själv tar jag in veckotidningarna .., Allers, Hemmets Journal, Svensk Damtidning och gud-vet-allt och det är löpsedlar om Julens Bak och Broderier och allt är sig likt från förr om åren.

När klockan är halv fyra, - då är det en halvtimme tills jag ska sitta en timme i kassan -, tar jag mig en extrarast.

Jag slår mig ner i fikarummet och dricker ljummet och ganska svagt kaffe och tar mig en våldsamt grov halv macka och pratar med Emelie som har kvällspasset och nu äter middag .., och Magnus, som hela dagen har ordnat med julgrejset, tittar in som hastigast och sedan går allt av bara farten.

Nu är det kväll.

Novembermörkt där ute.

Jag ska tända ett ljus och titta på Gokväll och dricka te som doftar jul .

Gokväll är ett program som jag verkligen tycker om.

Så är det.

9 kommentarer:

Turtlan sa...

Jag har också kollat på Go kväll ikväll. Det händer då & då att jag gör så.

I vilket fall som helst, så jätteintressant det var att lyssna till han där i början som pratade om våldsmän / män som mördar etc.
Gripande!!!

Go kväll från mig :-))

Turtlan

Elisabet. sa...

Turtlan: jag fick telefonsamtal, så jag missade alltsamman .., kanske kan jag kolla på nätet? Gokväll till dig själv!

Anonym sa...

Förmodligen var det väl jag som ringde o störde. Ursäkta, men jag har ju ingen TV längre.
Eller åtminstone inte någon mottagning. Sådant hände aldrig på den analoga tiden. Antingen hade man bild eller inte. Nu är det dålig signal för jämnan, bilden rutar sig o knastrar o sprakar.
Ja visst var det väl bättre förr, inte så många olika kanaler heller.
PV

Elisabet. sa...

PV: jag har alltid ansett mig vara den mest enjängda människan på Guds gröna jord.
Men så mötte jag ju pensionatvärden, som OCKSÅ visade sig vara enjängd, kanske ännu mera än jag själv, till och med ..?
Så jag är inte alls förvånad över vad den där p-värden anser om utbudet av väldigt många kanaler.
I det avseendet, herr pensionatsvärd, tycker jag tvärtom, även om jag inte behöver fler än fem stycken kanske ..-)

S o F sa...

Ja mä.

Vad tycker du om reportaget från Gotland?

Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!

Och blev damen med lugg snyggare utan lugg och annan nyans, eller?

S o F sa...

Oj - nu såg jag att du fick telefon.

Ha det!

mossfolk sa...

Tänk att det där funderade jag på när jag var i affären häromdagen. Hur kan en hel julavdelning bara poppa upp. Där var ju inte direkt en massa ledig plats innan...

anna of sweden sa...

Du skriver så bra. Jag är verkligen med dig där hemma i Skåne bland ljummet kaffe, ljusstakar, Hemmets Journal och sirap! Och så blir jag lite hemlängtig ...

Elisabet. sa...

s o f: jag ska kolla det ikväll! Spännande .., såna där före-och-efter-reportage gillar jag skarpt!

mossfolk: och jag är överlycklig att jag inte är ansvarig för den biten .. jag fattar inte hur dom hittar platser till allt .??

anna: vänta bara tills det blir advent ...!