onsdag 4 mars 2009

Eller möjligen att vi har för bråttom ...?



Hemma i Västerbotten (måhända på andra ställen också ...?) finns ett uttryck som är så perfekt talande, tycker jag .., och det är ordet "klomrig".

Det slog mig igårkväll, att i vår släkt, där är vi nog mer än lovligt klomriga.

Hör här bara.

  • Jag är fem år ., sitter på en trappstegsstol i köket och tittar på när mamma kokar sylt .., då plötsligt ramlar jag rakt ner på en utdragen låda .., höger arm bryts och befinner sig i 90-gradig vinkel .., mamma drar den i läge, men inser att den dessutom är bruten .., så det blir färd till sjukstugan där armen gipsas.
  • Något år senare: tillsammans med bästa kompisen Olle åker vi kana på mage nerför deras branta trappa. Resultat: brutet nyckelben.
  • Vid sexton års ålder är jag med i en våldsam bilolycka och egentligen är jag inte klomrig, utan slår ansiktet i instrumentbräden och kraschar näsbenet. Mer en vanlig olycka.
  • Tidigt 60-tal. Min storasyster, hon som långt senare ska emigrera till Australien, åker störtlopp i Tjamstanbacken hemma i Malå .., råkar komma farande över en översnöad och isig sten av större modell .., landar olyckligt och blir liggande i gipsvagga i tre månader .., med risk för förlamning. Det slutar lyckligt.
  • Femtio år senare ska hon beskära ett träd, dråsar i backen och slår sig halvt ihjäl.
  • En vecka innan detta händer har bloggmadamen halkat på en liten plastskylt i affären och brutit höger handled.
  • Och åtta år dessförinnan, har de båda systrarnas kusin ramlat baklänges i en trappa och sitter sedan dess i rullstol.
  • Och bloggmadamens dotter, Dr Böhlander, hon åker som liten flicka pulka och kör rakt mot ett träd ..., resultat hjärnskakning.
  • Samma dotter bryter nyckelbenet några år tidigare, under Kungsängenperioden.
  • Bloggmadamens pappa var en man som älskade tävlingar .., alltså anmäler han sig frivilligt att delta i Midsommaraftonens säcklöpning .., faller och ooops, bryter ett finger.
  • Och bloggmadamens mamma, hon står på en liten vinglig pall och putsar fönster i Bolivia, då hon vinglar till .., dråsar rakt genom trävirket och krossar sitt ena knä. Ett par veckors sjukhusvistelse i ett slitet sjukhus blir resultatet, men mamman är glad och skriver i brev att ..."ja, detta är verkligen nyttigt, nu ser man hur eländigt patienterna har det och att leva på soppa i flera veckor bidrar i alla fall till min viktminskning ...!"
  • Tidigare har hon ramlat i källartrappan i Malå och brutit handleden. Det vill hon dock inte visa sina sjuksköterskekollegor, så en kväll tar hon med sig barnbarnet, dr Böhlander, som då är sex, sju år .., och så visar hon henne hur man trycker på röntgenknappen ..."så här .., nu står mormor här och håller armen/handen .., och när jag säger till, då trycker du ...". Jodå, det gick bra.

Men klomriga .., jo, det är vi nog.


3 kommentarer:

Christina sa...

Nu har jag lärt mig ett nytt ord igen...och man liksom förstår vad det betyder bara man säger det högt och lyssnar på hur det låter några ggr....

Jom Manilat sa...

Jag känner väl till ordet. Ordet finns också som substantiv, dvs om du är klomrig kam också säga att du är ett klommer.

Monet sa...

Men HERREGUD!! Ja man förstår ju vad ordet betyder men vilka olycksfåglar ni verkar vara då!!

Jag skulle se mig väldigt noga för om jag var du. Och historien med din kusin gjorde mig livrädd. Jag är redan rädd för vår trappa här som det är - trots att vi fått ledstång monterad. Men Dessi lägger sina leksaker överallt, med förkärlek framför eller i trappan så nu får man verkligen passa sig!