fredag 6 mars 2009

I mitt nästa liv ...


Paus.

En sak vet jag i alla fall; i mitt nästa liv ska jag inte arbeta som affärsbiträde.

Nej, då ska jag bli kanslist på kommunkontoret och ha ett eget rum med snurrfåtölj och utanför dörren, på höger sida av väggen, ska där finnas en sån här grej där det lyser olika .., grönt och rött .., "upptagen ..", "var god vänta ..." eller "stig in".

Alldeles lagom med arbete ska jag ha.

Mellan varven ska jag kolla min blogg och skriva några privata mail och så där nån gång per dag hoppas jag att vänliga arbetskamrater ska titta in och slå sig ner i besökarfåtöljen och då ska vi prata lite om livet och vad vi ska göra när det blir semester och jag ska fråga om arbetskamraten vill ha lite kaffe och det vill hon säkert (ja, det är en hon ...) och kanske tar vi något gott till och när telefonen ringer, då trycker jag på knappen som gör att svararen säger "personen ni söker är på tjänsteärende och återkommer på måndag".

Jag ska ha sju veckors semester och aldrig behöva arbeta helger och vill det sig väl, får man gå hem redan klockan ett på fredagarna.

Vi ska ha två fikaraster per dag, frånsett lunchen, och då ska arbetskamraterna och jag själv sitta i lugn och ro och telefonerna ska inte ringa.

Fastän jag kollar mina mail och surfar runt lite bland olika bloggar, ska min chef tycka att jag gör ett utomordentligt arbete och när det är dags för personalsamtal ska han eller hon sitta mitt emot mig och titta på mig med vänliga ögon och så ska jag få veta att självklart blir det löneförhöjning, eller vill jag kanske hellre ha några exta semesterdagar .., ja, det blir vad jag väljer.

På kvällen ska jag ta moppen hem.

Jag bor då i en slags länga på landet och där väntar två hundar och en katt på mig och kanske också pensionatsvärden.

Eller glöm kanske.

Vid husknuten växer frodig humle som slingrar sig upp längs väggen och överallt finns lavendel och annat som doftar gott.

Såklart ska svalorna bygga bo under husgaveln.

Så ska det bli.

Just så.

10 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Klart att man ska ha lite planer för framtiden.

Anonym sa...

Men inte behöver väl PV vänta ända tills nästa liv? :)

Hoppas han har återfått hälsan, förresten!

Elisabet. sa...

Moster Mjölgumpa: ja, jag inriktar mig på Nästa Liv ..., jag är för bekväm för att göra nåt åt saken just nu.

ab: nä, men han finns ju redan här .-)

Anonym sa...

Underbart! Precis så ska det vara när det är som sämst.

Monet sa...

Elisabet: Akta dig, drömmar slår ibland in!!

Evas blogg sa...

Men du: Om du söker ett jobb på kommunalkontoret i Halmstad så bhöver du ju inte vänta till nästa liv!!

christel sa...

Elisabeth: Lustigt nog stämmer mycket av det du skiver in på mitt liv. Dock finns något som helt blir motsatt. Tiden. Den stämmer inte. Jag har betydligt mer arbetstid än 40 timmar per vecka. Mycket mer...
Alltså inget att önska....

Anita sa...

Åhh, du är för härlig Elisabet!

Men..... vad vad tror du ICA-koncernen om det? De går ju omkull utan dig!

Turtlan sa...

Alldeles lagom låter härligt!

Egentligen inte så fel ha mycket på jobbet att göra bara det inte hopar sig och är så HELA tiden.

Lagom mycket är lagom!

Jobba utomhus i naturen en period. Eller värdinna som tar emot folk och hälsar välkomna någonstans. Ett jobb på ett fjällhotell skulle locka mig just nu!

Eller få ta ett friår och ge mig ut på luffen! Det är drömmen det!

Anonym sa...

Då ska du inte jobba som kommunkanslist i stockholm, för oss vill dom ha i kontorslandskap och alla ska sitta på likadana obekväma kontorsstolar nära nära varandra utan minsta chans till lugn eller ro eller utrymme för något annat än industriellt kontorsarbete.....

hälningar frk Jag-måste-byta-jobb