torsdag 23 april 2009

Om äckelorden. Och gullesiffrorna.

Med ord och siffror har jag ett alldeles speciellt förhållande.

Siffran fyra tycker jag så mycket om, men inte siffran sju.

Öht tycker jag inte alls om udda tal.

Men fyra .., ååå, det låter så mjukt och fint.

Så där som en mjuk säng. Ett skönt stoppat täcke.

Finorden är många.

Omtänksam.

Varsam.

Varmt.

Vänskap.

Nästan alla börjar på v.

Och så finns där alla äckelorden.

Snor, är det äckligaste ordet jag vet.
(I min barndom deltog jag flera somrar i rad i simskola. Vi höll till vid Solviksbadet och vattnet var iskallt. En av mina lekkamrater var också med. Ofta simmade vi intill varandra .., vi tog simborgarmärket och simmade fram och tillbaka och fram och tillbaka mellan bryggorna och räknade längderna. Den flickan hade alltid grönt snor i näsan och jag ville simma en bit ifrån henne .., jag var så rädd att det skulle hamna i vattnet!)

Och bajs.

Någon hjärnskrynklare skulle förstås bena ut det hela och säga att jag lider av svåra komplex från barndomen.

Ja, ja.

Säkert är det så.

Och du då ...?

Dina finord ...?

Och dom andra ..?

19 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Det vackraste ord jag vet är smultronpärla. Jag ser en stor smultronfärgad pärla eller ett pärlemoskimrande smultron.
Det fulaste: alla könsord. Förutom pitt förstås för då tänker jag på Hasse och Tage och Gösta Ekman och då blir jag glad och tacksam för alla roliga stunder som dom gett mig.
mvh R

Elisabet. sa...

reneesfotoblogg: haha .., ja, jag trodde du tänkte på Brad Pitt .-)

Smultronpärla.

Det har jag aldrig ens tänkt på.

Kanske för att jag inte har vuxit upp med smultron?

Mian sa...

jag skrev nyss rådjursskit i en bloggkommentar.. .det lät ju inte så kul precis... Men det var just precis det hon åt, hunden Alice, massor av sådant.

Ellis sa...

Finord:

sommarregn
äng
smörblomma
vänlighet
vänskap
solvarm
vind
himmel
längtan

jag är så sprickfärdig av vårglädje just nu att jag inte kommer på några fulord. :-)

Elisabet. sa...

Mian: hellre rådjursskit än kattskit. Det brukade mitt ex hund Meja äta, när sonen kom med henne på besök ..-))

ellis: ,-)
Det låter bra det.
Och snart är du i Skåne igen.

Christina sa...

"Inutivarm" som du skriver ibland, tycker jag är ett fint ord!
Kram C

Elisabet. sa...

Christina: tänk, att jag har hittat på ett ord som snart är .. ja, ett ord som verkligen finns .-)

Men Matilda i Australien, hon tyckte att det var ett onödigt ord hon, haha.

Anonym sa...

Gounge är mitt favoritord
Ak iH

Evas blogg sa...

Kattskit, det åt Meja när vi var hos dig i somras. Fy attsingen vad det luktade!

Slem är ett riktigt fulord tycker jag. Äckligt både som ord och som företeelse.

Gullhjärta är ett ord som jag tycker om.

Elisabet. sa...

Annakarin: gounge .., det har jag aldrig tänkt på som ett ord.
Vilken go unge .., brukar jag säga.
Se där, vad man lär sig och välkommen på middag!

Eva: ja, fast jag kände det ju knappt ..-)

anna of sweden sa...

Vilket kul inlägg!

Det mest irriterande uttrycket jag vet är "Att suga på karamellen". Brrrr.

Och så har jag alltid velat bo på "Päronstigen" för det låter så vackert. Gärna Päronstigen 5. ;) 5 som är så många vi är i min lilla familj.

Hedgren sa...

Jublande (som adverb)

Lyckliga Grodan sa...

mina finord:
snäll
barna (norrländska för barnen)
ungar
mjuk
tålmodig
storhjärtad
trubbnos

fulord:
kalt
blåsigt
snäv
arrogant

hälsar grodan som jublar idag över att irisarna i gräsmattan blommar..

:)

Elisabet. sa...

anna of sweden: ja, jag tycker också att det är jättekul!

hedgren: ja, det innefattar ju en massa glädje ....!

lyckliga grodan: arrogant, det är verkligen ett ord som får en att "hurves" .., usch.

Christina sa...

Vackra ord finns det så många, men riktigt fula ord är lite speciella och som tur är inte så himla många.
De fula ligger fel på tungan från början, och hjärnan skrynklar ihop sig ännu mer bara man tänker på dom.

Pattar, är ett ord jag knappt orkar ta in att det existerar. Så fult att lyssna till bara man uttalar det.

Task är fult, men taskigt helt ok.

Nu kommer jag ifrån ämnet, men somliga ord låter precis som det de betyder, som engelskans swamp t ex.
Man riktigt hör hur man sjunker ner till låret för varje steg man tar.

Och sen tillbaks till könsorden. Ordet bola tycker jag är jättevackert, runt och varmt. Ett mycket gammalt och bortglömt ord för älskog.

Ord för kroppsvätskor har jag inga problem med :)

Nu har jag tagit fasta på vad som låter fult när man uttalar ord, och särskilt fult ljudande ord som benämning på vackra saker.

Elisabet. sa...

christina: bola .., det har jag ALDRIG någonsin hört! Undrar om det är regionalt på nåt vis ...?

Elisabet. sa...

Christina: "på smällen" är ju två ord, men för mig ungefär som "pattar".

Christina sa...

Elisabet, ordet bola kan du slå upp i Svenska Akademiens Ordbok.

Jag ser att de lägger tonvikten vid otukt mer än älskog, men ordet är mjukt och trevligt tycker jag.

Carola sa...

Hej Elisabet, long time no see ...

Finord.

Körsbärsdalen bara för att det får mig att tänka på Bröderna Lejonhjärta.
Mysa
Gosa
Midde (egenhändigt ord för katt)
liljekonvalj och gullviva
kind
Narnia (ger mig en inutivarm känsla)
gullunge


Fulord
Ordet "pippa" står jag bara inte ut med. Jag tycker det låter för vedervärdigt!