söndag 17 maj 2009

Hägg och liljekonvalj ...



... på mitt rumsbord.

Och ett fotografi av barnbarnet på semester i Grekland ..., och i en liten, liten brun ram .., en bild av min pappa som försöker locka sin yngsta dotter som är jag .., till ett dopp i Skeppträskets iskalla vatten.

Mamma som dricker kaffe.
(På tåget hem från Malmö i torsdags .., jag tittar i fönstret och ser min egen spegelbild, men jag ser också mamma. Det är som om hon har flyttat in i mig på något konstigt vis. Jag satt länge och tittade på henne. Mötte hennes blick.)

Några böcker på ett bord.

En sovande katt.

Väggklockan som hängde i mitt barndomshem, - i köket -.

Tick-tack.

Tick - tack.

Mammas dödsannons på klockans botten.

Snäckskal från landet Halland.

Och i fönstret .,. fröknarna Pelargonia.

Det är mitt Hem det.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så mysigt du har det! Men vilken musik är det? Att det är franskt hör jag, men vem sjunger?

Jag kommer förstås att läsa lite här och där när jag får några minuter över... som nu när jag skickat in en massa artiklar och bilder till tryckeriet - och väntar på att jag ska få lust att sova för natten... svårt med sån vacker himmel som det är nu.

Men jag tänker inte skriva några egna inlägg på ett bra tag. Blir lite bloggtrött mellan varven.

Turtlan sa...

En stilla film från Din lilla lya någonstans i vår stora värld.
Någonstans, det är ju Ystad det :-)

Så tänkte jag när jag såg filmen.

Kväller från Sola stan!

Elisabet. sa...

Bloggblad: det är Guillaume Depardieu som sjunger .. son till den store skådisen Gerard D .., heter han väl ..?

När du berättar om ditt skrivande får jag lite panik ..., oj, jag har lovat att skriva en krönika .. men det var väl i juni det?

Turtlan: just det ..-)

Monet sa...

Åh, vad härligt. Hägg och fransk musik - fin blandning.

Roligt att du gillar det franska och ordnar till en minikänsla hemma i Ystad!

Han dog så sorgligt ung, Guillaume, det skrevs mycket om det precis när vi flyttat hit.