torsdag 6 augusti 2009

Efter jobbet ...



.... packar jag ryggsäcken och promenerar ner till stranden.

Femton minuter kanske?

Å, det doftar sensommar, på gränsen till höst.

Allt är utblommat.

Några blåklockor bara vid vägkanten.

Nästan alla är på väg hem, när jag är på väg dit.

Och jag lägger mig nära vattenbrynet och lyssnar till vågskvalpet och småbarnsprat och ser ett sällskap segelbåtar.

Två timmar senare vänder jag hemåt.

Mjukare i kroppen.

Len i huden.

Struntar i rufsigt hår och våt blus.

Vinkar åt några kunder.



Ännu mera glädje.

Det var den där kvällen när jag tog tåget till Båstad och låg över i båten hos pv.

I tre veckor hade han varit borta (läs: seglat i Bohuslän) och det hade varit känslomässig berg,- och dalbana (mest dal ..., för att inte säga ravin .., men det lugnade sig eftersom ..,-) och nu var han tillbaka och jag kände mig bortkommen, på gränsen till blyg, men ååå, så glad .., och efter middagen halvlåg jag uppe på däck och hade ryggen mot herr Skepparens knän .., i glaset fanns martini och i grannbåten spelade danskarna yatzy.

Jag kände mig så otroligt tacksam mot livet.

2 kommentarer:

*P* sa...

Känslor som for som pingpongbollar, hit och dit - uppåner..?
Men det blev bra... *varm i hjärtat*

*solsken till dig*

Christina sa...

Vad glad jag blir när jag läser det här och tittar på de små vattenvideosnuttarna, glad för din skull.
Tänk så bra det blev :)