måndag 3 augusti 2009

Högtflygande planer. Eller låga.



På tjugotvå mils avstånd från varandra sitter pv och bloggmadamen och surfar runt bland restresor och flygstolar, då, inför lillsemestern i slutet av september.

Mest kollar vi efter resor till Grekland.

"Men mamma .., har du hakat upp dig alldeles på Grekland ..?" utbrister sonen när han tittar in i affären en stund och jag berättar om det som stundar.

Jo, så är det nog.

Det här blir den tionde greklandsresan för min del och jag minns 1986 i Australien och flera hundra mil med bil och så vackert att man bara gapade och vänliga människor och ändå sa jag att ..."men om jag får välja .., så tar jag ändå Grekland".

Man kan ju undra vad det är som gör att man på vissa ställen känner sig så hemma?

Så med pv blir det prat om var vi kan tänka oss ...?

"Gärna någon liten ö bara ...", säger han.

Och vi pratar om flytt till landet Halland eller tvärtom, till landet Skåne, så kan man ju också göra ..., och försöka hitta gemensamt hus här, ute på landet.

Det är sånt som vi pratar om, medan skymningen närmar sig utanför mitt fönster.

14 kommentarer:

Tankevågor sa...

Klart ni ska till Grekland! Min man och jag har åkt runt där på öarna (och fastlandet också en del) i många år.
Vi gifte oss där också till slut. I skandinaviska sjömanskyrkan. Mmmm Grekland är så skönt!

Hoppas ni hittar en resa!

Ellis sa...

Jag har bara varit i Grekland en gång (hittills!) men förstår dig helt och fullt. Paradis!

Och visst kan man bo tillsammans i Skåne. Det går fiiiint. :)

gunnar i vaplan sa...

Visst - grekland är underbart. Har varit där några gånger.

Nu till helgen åker jag till Göteborg. Det blir övernattning på en soffa hos "annela".
Planerna är lite ändrade så jag kommer inte förbi PV eller Ystad den här gången.

Lena sa...

Paros är fint!

Anonym sa...

Grekland! Lite härlig inspiration både på sidan och forumet :-)
http://www.kalimera.nu/

Ni kan såklart klura ut om flytten själva men jag röstar för huset i Halland. Pelle verkar ju trivas där, liksom en bloggmadam och så har pv jobb och mamma i trakten...
Good luck!

Lena sa...

Förresten, jag suktar också efter en Greklandsresa i september, men inser att jag får nöja mig med Prag i november...och det känns inte riktigt lika lockande.

Kusinen sa...

Apropå flytt så varför inte till Vilhelmina som vi pratade om när ni var här. Här är husen billiga, och bra träningsmöjligheter för den sportige pv:ännen

Elisabet. sa...

till er alla: ja, alldeles enkelt är det inte .., det är fint fast på olika sätt i Halland och Skåne. Pv tjänar bättre och har fast jobb .., sånt tycker jag är viktigt, ja, ja.

Kusinen: ,-)

Haha .., nädu tack, hur vackert det än är där uppe. Jag tänker ofta på hur trivsamt det var vid lunchen där uppe i det blå med utsikten över vattnet och all samvaro. Det finns faktiskt inte ord för hur inutivarm jag blev av den dagen!

Elisabet. sa...

Gunnar: jaså, nu har det ändrats ..-))

Linda sa...

Det finns massor av fina små hus i Skånelandet... Och det finns massor av skolor i Skånelandet också, som säkert behöver en utomordentlig PV...
Ja, om jag får tycka till, alltså :)


Tack för igår, det blev snabbt och intensivt för oss, men jag är glad att vi tog tag i oss själva!

Anonym sa...

Santorini...jag stortrivdes på den ön!
Vilken mat, vilka vyer, vattnet var alldeles kristallklart blått och rent.

Man kan bo varsomhelst, bara kärleken, jobben och havet är nära. Varför inte Skåne? Det vore väl en bra idé?
Fast Hallandet är så bra mycket närmare 7-Häradsbygden förstås..

Evas blogg sa...

Kan inte pv börja med att kolla hur det ser ut på jobbfronten i Skåne? Innan ni går vidare med nästa steg. Grekland är ett härligt land. Men för oss väntar Egypten och det känns underbart!

Lisette sa...

OK för Grekland. Men du har ju både Skåne och Halland????? OCH den fantastiska segelbåten! Jag fullständigt pyser av avund!

Bert sa...

Jag känner mig också väldigt hemma i Grekland. Har gjort det från första stund.

Jag skulle rekommendera Santorini. Men inte som slutmål. Det är alldeles för dyrt och en stor turistfälla. Flyg dit och välj sedan en båttripp till exempelvis Folegandros, Sifnos, Amorgos, eller småöarna därbortom. Schinoussa, Koufunissi. Där har du ditt Grekland.