tisdag 22 september 2009

Efter ...



... besöket hos underbara Jenny - hon som en gång var min arbetskamrat på affären -, är håret som förvandlat.

Först kammar hon ut det och klipper lite, lite .., därefter blir det hårtvätt och ljuvlig massage med inpackning och det är inte långt ifrån att jag somnar.

Och så föning och plattning.

När jag var tio, elva år, brukade jag ta mitt ljusblåa nattlinne av nylon och svepa det runt huvudet och så låtsades jag att jag hade långt hår.

Fram och tillbaka svängde jag med nattlinnet .., jag kommer på pricken ihåg Känslan.

Det där svala och lena.

Och just så känns håret nu.

Den som har lockigt hår, den vet hur det är .., detta att håret aldrig känns svalt.

Men nu ..., mmmm!

Och pv, som tycker om lockar, kommer att deppa och hårfrisörskan, som gjorde en sån fin fläta som jag cyklade hem i och lika snabbt tog ut .. - jag ville ju ha den där Känslan -, hon kommer väl att sucka och tänka att med vissa kunder är det då rent hopplöst att göra nånting fint.

Nu ska jag göra det sista och sedan ta tåget till Malmö.

Ajöken, sa fröken.

11 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jättesnyggt! Tror nog att PV gillar det. Kram och trevlig semester!!

Elisabet. sa...

Eva: nä, han gillar det inte alls, men det spelar ingen roll .. han har sitt hår uppåt och det tycker jag inte alls om ..,-))

Så det jämnar ut sig.

Ellis sa...

Man ska ha sitt hår som man tycker om det själv, så är det.

Jag tycker du är superfin både med rakt och med lockigt hår.

Ha det nu BÄST!

anna of sweden sa...

Men åh, vad roligt att se dig.
Och åh, vad fin du är!
Hälsar den rakhåriga som alltid
önskat sig lockar!

Osloskånskan sa...

Tänk så annorlunda det blir! och vilken härlig solbränna!

Mian sa...

Så läckert det blev!
Om du hamnar mitt i en regnskur, lockar sig håret direkt då??

Inkan© sa...

Så söt och pigg du ser ut.
Härlig bild:)

Njut av semestern nu!

h-lady sa...

Snyggt trots att jag är avis på lockarna... har ju själv-rakt hår!
Ha´nu en underbar semester!!

Tankevågor sa...

Åh vad fint med RAKT hår! Du är jättefin! Jag vet precis vad du menar...
Du är den enda som fattat det där och har samma elände med att det lockar sig...bara man går ut i regnet, eller badar eller sover ....ja du vet.
Jag DRAR i mitt hår för att det ska hålla sig rakt. ;-)
Men det hjälper inte mycket.

Bloggblad sa...

Hehe... nattlinne dög inte åt min dotter när hon var i 5-årsåldern. Jag fick allt ta en massa garn och göra flätor av som hon sen slängde med. Hon fick bara ha dem hemma, men själva slänget gjorde hon ändå... såg rätt kul ut med osynliga flätor.

Själv drömde jag som barn om att jag skulle vakna en morgon med långt guldlockigt hår... men den drömmen slog aldrig in. Och kommer nog inte att göra heller.

Ha det nu så jätteskönt på semestern. Tänk inte på oss som går här hemma och ställer om till höstdagjämning! Inte alls.

mossfolk sa...

Oj, vilken skillnad! Jättefint.
Själv ber jag frissören "locka till det lite" när jag är där :)

Önskar er en jättebra semester här med!