lördag 26 september 2009

Saant man minns ...

Det finns vissa oegonblick i ens liv som man aldrig gloemmer.

Det foerunderliga aer, att man aldrig paa foerhand vet vilka som blir till just saadana oegonblick.

Jag minns den dagen dr Boehlander beraettade att jag skulle bli mormor foer foersta gaangen och jag gjorde mig kaffe och en macka och satt ute i det som kallas traedgaarden paa landet utanfoer Ystad och jag var alldeles o m t u m l a d.

Taenk, att jag skulle bli m o r m o r!

Jag minns ocksaa naer jag hade varit skild i ett halvaar och kom till dotter nummer tvaa och vael hemma hos henne fick jag saetta mig paa golvet och saa borstade hon mitt haar i saekert en halvtimmes tid och just daa var jag inte vaerd att bli borstad i haaret, ty allt jag hade i huvudet var en lunch med en man fraan Norrbotten och jag var en uschlig mamma.

Men hon borstade och hade kaerlek oever till den daer mamman.

Jag minns ocksaa naer sonen, han som annars alltid aer omoejlig att fa fatt i, faktiskt vaknade och svarade i telefonen naer jag i panik ringde och sa att ..."mormor haaller paa att doe .., vi maaste skynda oss dit!" och jag cyklade ivaeg och moette honom halvvaegs till gruppboendet .., han hade paa sig joggingbyxor och innan vi kom fram sa han ..."mamma, jag maaste kissa ..." och han staellde sig mot naagra buskar och kissade och jag taenkte ..."han aer lika raedd som sin mamma foer vad som vaentar " och saa foeljde han mig in och daer var mamma - doed -, men aennu varm.

Det aer saadant som har etsat sig fast.

Men jag vet ocksaa, att saa laenge jag har minnet i behaall, saa kommer jag att minnas en kort sekvens av liv uppe i svindelhoega berget ..., i lilla byn Manolates paa Samos.

En graend hoegt uppe .., ja, naestan i himlen .., och fraan en hoegtalare hoers den allra vackraste musik .., och daer aer en liten kattunge och jag fraagar en man ..."aer det din kattunge ...?" och mannen ler och saeger att vi ska faa se .., "kom haer ..", saeger han och visar oss in i ett moerkt rum daer han saeljer keramik .., och daer .. i ett gammalt skaap .., oeppnar han ena doerren .., och daer inne i moerkret .., ser vi fyra, fem ljuvliga smaa kattungar och deras mamma.

Dom finns paa film i min kamera.

Naer jag kommer hem, ska ni faa se.

Efteraat visste jag.

Nej, det oegonblicket kommer jag inte att gloemma.

6 kommentarer:

-B- sa...

-B- sa...

Nyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyt
-trivelig reiseselskap
-ingen tannverk
-god mat
-godt drikke
-god badetemperatur

og ikke minst livet.

Krammmmmmmmmmm

den 26 september 2009 19:01

Hedgren sa...

Ja, det finns STUNDER. Vackra, hemska, rörande - alla värda att minnas. Det som formar oss och livet.

bettankax sa...

Å som du berättar för oss..:)kram

qi sa...

Håller med bettankax! Ser fram emot kattfilmen...

ensamhet sa...

Ja, det var en sann lycka att ramla in i din bloggvärld! xo

Elisabet. sa...

till er alla: vet ni hur mycket ni betyder? Inte det? Nu saeger jag det. Och till "ensamhet" ...., stor och varm tack-kram!