fredag 25 september 2009

Foervaentan och besvikelse ...


Ack, vilken lycka att upptaecka en saadan skylt naer man befinner sig i Grekland!

Mitt i Samos centrum, naera busstationen, daer sitter den saa fint paa vaeggen.

Och man blir glad och lycklig.

Tills man har ringt numret tre gaanger och lyssnat till naagon som smatterpratar paa grekiska.

Och fem trappor upp ..., huset tar slut efter foersta trappan upp.

Man undrar var Dagmar har sin mottagning ..?

Egentligen.


Sen hittar man aennu en skylt om tandlaekare och man traskar uppfoer en smal trappa och det foersta man ser aer en bur med ett litet marsvin i ..., saa man undrar om det aer en veterinaermottagning eller ...?

I ett rum ser jag en riktig tandlaekarstol och jag blir laett orolig.

Men nej, daer befinner sig endast staederskan.

Herr Tandlaekaren aer ledig foer dagen.


Detta blir raeddningen ....

Och jag klarar natten utan att ha ont.

(Men saa har jag tillbett Hoegre Makter ocksaa. Hedgren och jag pratade om detta ., att man ber bara i noedfall .., eller att jag goer .., ja, absolut! Man vill ju inte besvaera Vaar Herre i onoedan ..., han har saekert saa mycket att pyssla med, men nu var det verkligen N O E D. )

7 kommentarer:

annannan sa...

Jag hoppas det finns utrymme för lust också!

Och så kan vi lära oss att ordet odontologi, det har vi från grekiskan.

Elisabet. sa...

annannan: naer tandvaerken var som vaerst .., daa var det illa staellt med lusten ocksaa ...,-)

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hedgren sa...

Men vännen då...

Hedgren sa...

Stackars dig!

(Skulle varit med i förra kommentaren men jag var för snabb på knappen...)

Matildas fikarum sa...

De kanske menar fem trappsteg? (Oj, vad rolig jag är).
Men det måste väl finnas fler än en tandläkare på Samos?

Rexxie sa...

Men det är väl inte så konstigt med 5 tr???

Hon har ju någon gång haft en praktik i Sverige (på 5:e våningen), och sedan flyttade hon till Grekland och tog med sig skylten!

Därav texten på svenska med påklistrade lappar på grekiska och det nya grekiska telefonnumret...