onsdag 28 oktober 2009

Hos tandläkerskan ..



Vi är många som sitter i Folktandvårdens väntrum och frånsett en platt tv som hänger på väggen och visar små snuttprogram, vilka bland annat handlar om impotens (inte en enda av de manliga patienterna tittar upp ...) eller brottaren Martin Liedbergs tarmbesvär, så är där alldeles tyst.

Jag bläddrar i lokaltidningen.
(När det vankas rotfyllning kan man, lätt som en plätt, komma på sig själv med att läsa tidningen upp-och-ned .., det är aningen svårt med koncentrationen ..).

Mitt emot sitter en ung man och läser Kalle Anka.

På pricken tio blir jag uppropad och får lägga mig i tandläkarstolen och så blir det bedövning och skydd över munnen och sist av allt: hullingförsedda nålar som sticks rakt ner i rotkanalens innersta-innersta och det är väl ungefär då som man vickar lite extra på tårna.

En timme tar proceduren.

Efteråt är jag illröd om kinderna och håret rufsigt.

Nytt besök nästa fredag .., då stundar återigen hullingbesök i rotkanalen.

Ja, ja ..., det gäller att fylla sin vardag med glädjeämnen.

3 kommentarer:

Mian sa...

Jag har aldrig rotfyllt.
Hullingförsedda nålar - jag ryser...

Lena sa...

Jag har inte heller rotfyllt, men jag känner hur obehagligt det är i hela kroppen när jag läser. Är du färdigbehandlad nästa gång?

Elisabet. sa...

Mian: ja, det är ingen höjdare ..., tack och lov är det bara EN rotkanal som ska rensas .., men det är tillräckligt.
Och Gud, så ont jag har haft ikväll ., och jag kom ihåg känslan från Grekland. Men nu har det släppt.

Lena: Nej, jag ska dit nästa fredag igen .., en timme är bokad för ROTRENSNING .., och efter ytterligare en dryg månad kanske den ska fyllas igen.

Ska ta ut en semesterdag nästa fredag .., får jag lika ont då, - efteråt - klarar jag inte att stå i kassan.

Nåja.
Tandvärk går ju att åtgärda.