torsdag 5 november 2009

Åke Sörlins bilder ..


Karl Anders Isaksson Vilhelmina.
Son till verkstadsägaren Gottfrid och hustrun Gundla Isaksson.
Familjen bodde i korsningen Kyrkobergsvägen - Bondegatan.


Daniel "Danke" Jonsson tar sig en kaffeslurk.
Året är 1951.


Värmebölja!
(Björneståls flicka).

Jag har sagt det förut och säger det återigen: Vilhelmina kommuns fotoarkiv är en GULDGRUVA för den som tycker om gamla bilder!

Och nu på morgonen sitter jag och scrollar lite förstrött bland fotograf Åke Sörlins bilder.

Helt underbara är dom .., i alla fall bilder tagna utan blixt.

Och helt uppenbart hade denne herr Sörlin ögon för det lilla i tillvaron.
Titta bara på "Björneståls flicka" som sitter där på trottoaren och kämpar med skosnöret!

Eller bilden längst uppe .., pojken som tittar fram och uppe i slänten står ett gäng pojkar och tittar neråt!

Om denne Åke Sörlin kan man läsa mera här.

6 kommentarer:

Torun sa...

..för att inte tala om gamla JOURNALFILMER! Jag kan bli helt besatt av dem. Och därefter funderar jag vidare vad som hände med alla - eller någon speciell person - som man ser på dessa filmer. På KB i Stockholm visas i entrén sådana filmer, bland annat från någon badplats på 20- 30-talet. Och tänk: DÅ var det lika mycket nu som nu;)

Elisabet. sa...

Torun: ... jag minns en sekvens från Aktuellt eller Rapport ., det var under kriget i f.d. Jugoslavien .., tusentals män på led på väg mot sin död .., dom skulle skjutas i en massgrav.
En av männen tittade in i kameran med en blick som jag ALDRIG I HELA MITT GLÖMMER .. det var en blick som sade a l l t.

Han visste.

Och jag tänkte på fotografen. Hur skulle det ha känts ..? Att stå där och kanske också veta.

Ang. journalfilmer, så håller jag med dig. Dom är underbara!

Anita sa...

Åh, fotot på den lilla flickan är helt bedårande!

Ja, länens bilddatabaser är helt fantastiska skattkammare.

Elisabet. sa...

Smulan: när jag nu snart blir sjukskriven och sittande på pensionatet i MÅNADER .., då ska jag verkligen passa på att gå igenom arkivet ordentligt.

Jag funderar också på att försöka börja släktforska.

Sven Teglund sa...

Underbara bilder, tänk vilken kvalitet det var på svartvita foton från förr. Stort tack för att du tipsade om det här arkivet!

Anonym sa...

Vilken rar bild på flickan!