onsdag 27 januari 2010

Nu kommer snön!


Och blåsten!

Och halkan!

Då ringer Radio Hallands sympatiska programledare - Anna - upp en plogbilsförare för att höra hur det går.

Mannen, som heter Tomas och är s.k. norrlänning, är ingen vän av överord.

Eller av ord, överhuvudtaget.

Kort och koncist svarar han.

"Jajamen ...!"

"Jajamen ...!" säger han korthugget.

Och inte är det någon fara med väglaget heller, "bara dem lär sig å blinka när dem är ini rondelln" ... fortsätter herr plogbilsföraren.

"Den mannen är ju från Vilhelminahållet ...", hojtar jag till pensiontatsvärden.

Ååå, det känns tryggt.

Det ska nog gå bra det här.

5 kommentarer:

Rexxie sa...

Alla norrlänningar som jag känner babblar på utav bara sjuttsingen, så jag är inte helt övertygad om att det är sant att norrlänningar är fåordiga....

Elisabet. sa...

Rexxie: jag är benägen att hålla med dig, men den här rare mannen (ja, han lät rar ...), han slösade inte med orden .-)

Anonym sa...

Dessutom hette han Thomas...
PV

Kerstin sa...

Märkligt detta att det är snöstorm över hela landet. Jag kom mig knappt ut genom ytterdörren idag för snön drevade in, trots ordentligt inbyggd bro. Jag tror jag ska sätta upp glas eller plast både på sidorna och framtill till nästa vinter, bara det finns någon villig snickare.
Sonen var hemma på lunchen hörde jag och körde rundningen på gården med traktor och snöslunga så till postlådan tog jag mig, även om vinden slet i mig. Nu har jag bara någon meter framför garagedörren att skotta, men det får vara till imorgon när jag ska ha ut bilen.

Elisabet. sa...

Kerstin: ja, här yr snön så det är inte sant och pv berättade att det var rejält med snömodd och drivor på kustvägen hem hit .., det hade blåst från havet till förstås och det blåser inte lite heller!