onsdag 24 mars 2010

Litet möte ..


Bilden påminner mig om Hattstugan.
Tomtemor som ror sin eka.



Nere vid havet upptäcker jag Gustaf Persson.

Han har just varit ute med sin båt och lagt ut nät och nu är han på väg in mot land.

I ett ärtgrönt hus av sten, beläget inte långt från min lägenhet, drev Gustaf Persson en butik med försäljning av skriv, - och räknemaskiner.

Det var på 90-talet det.

Till honom gick jag varje vecka och fick fotostatkopior på mina kåserier, vilka därefter faxades till hemtidningens kulturredaktör.




Gustaf var och är en ytterst prydlig man (under dom gula galon-hängselbyxorna skymtar jag skjorta och slips ...) och han har varit kund i såväl lilla kvartersbutiken, som i den större, där jag nu arbetar.

Han är Tvilling (fel av mig, jag gissade på Stenbock ...), har höger tumme upp (rätt gissat) och är lillebror (också rätt).

Gustaf berättar att han i förra veckan fick fyra laxar.

"Ja, du .., dom ska vi ha till påsk ....", säger han leende.

Hela tiden medan vi står där och pratar (Gustaf - sedan länge pensionär - inte bara pratar. han spelar upp sin båt som är fästad i en vajer och så berättar han att hodda nummer 13, det är hans det. En "hodda" är en slags fiskestuga, modell mindre ...) har vi sällskap av en svartvit katt som kunde vara bror till min pElle.

"Det är Sigges katt, ja, du vet, han tar hand om vildkatter och ger dom fisk och sånt ..", förklarar Gustaf.

Sen säger jag hejdå och cyklar hemåt.

Nästan framme hör jag den: herr koltrast som sitter på en tv-antenn och flöjtar.



(Filmerna som först lades in här, blev för stora och gick inte att klicka upp. Så var det med den saken.)

3 kommentarer:

Tankevågor sa...

Underbart! Både mötet och Koltrasten! Jag går här och väntar på den där sången nu....förra året hörde jag Koltrasten till och från hela vintern...
Men inte i år. Det har nog varit alldeles för jobbig vinter för dem.

Elisabet. sa...

Londongirl: å, så lycklig jag blev när jag hörde den .., så jag cyklade genast till ett hus i närheten där det i fjolvåras var rena symfoniorkestern - av koltrastar - men icke, sa Nicke.

Och hos pv sitter stararna och siiiirlar på antennen.

annannan sa...

Koltrastarna är sena även här.

Jag hade ju velat höra Gostauv Parrson...