måndag 12 april 2010

Dagens fönster ...



"Här kommer några fönsterbilder från Barcelona och historien bakom:

Det är den sista hela dagen där nere i Barcelona och vi bestämmer oss för att gå tillbaka till hotellet från stadens mer centrala delar istället för att ta metron.

Vi passerar några kvarter med härliga hus och en liten plats där Casanova står staty.
Jaså, han har en staty också och då i denna stad?

När vi står där och tittar på statyn så står två kvinnor nära oss och pekar och fotar upp mot ett hus på andra sidan gatan.
Jag vänder mig då om och får se de vackra och lite mystiska fönstren på huset.
Utbrister då till M att det är nog det DÄR huset i den där boken!

Han fattar inget utan jag får berätta om boken som utspelar sig där i staden som blivit en riktig storsäljare.

Jag har inte läst den än men på hotellet har jag en artikel som jag drog ut på nätet där det står om just den boken.

Tar upp kameran och fångar fönstren och passar också på att ta ett kort på skylten med gatans namn för att kolla adressen.



Väl tillbaka till hotellet så tar jag fram artikeln för att kolla.

Nej... det var inte den adressen.
Det var en helt annan gata.

Men fönstren var härliga och jag såg dem tack vare de två kvinnorna som kanske trodde det samma som vi... att det var just det där huset?

Ser Ni sprickan i glaset och det som ser ut som en hissdörr bakom gardinerna?
Sen de vackra balkongräckena.
Jag kan inte låta bli att undra vad det var för hus egentligen...?

// Turtlan.

3 kommentarer:

Turtlan sa...

Känns som jag nästan är en "gästblogagre" genom de här fönstren inkl storyn bakom :-))

Kanske ett nytt tema?

"- Veckans gästbloggare med medföljande fönster...? "

Visst ser det lite spöklikt ut?

Elisabet. sa...

Turtlegirl: det är sååå roligt för mig när det kommer fönsterbilder med text till; det blir liksom en extra dimension! Så t a c k!

Anita sa...

Åh, så otroligt vackra fönster!