måndag 12 april 2010

Minns ni ...?



Jo, vi är nog många som minns Kerstin Thorvall.

För mig var hon hela min ungdom.

"Boken till dig" låg i min storasyster Birgittas rum och jag läste den från första till sista sidan.



Och när författarinnan tjugo år senare besöker Malå på ett litteraturcafé, då ställer jag mig i kö och köper ett alldeles eget exemplar.



Å, sicket kärt återseende det blev!

Vem kommer inte ihåg hennes teckningar som visade hur man bäst skulle framhäva sin figur?
Eller tvärtom.
Inga schackrutiga byxor på en bred rumpa!
Ajabaja.
Då får man trolla bort det frodiga med en kjol.



Och hur spännande var det inte att läsa såna här rader?

"--- Där skolungdomen lämnas ensamma hemma, medan barskåpet är öppet och mamma och pappa på egen bjudning. Det blir sprit och dans i mörkret och annat i mörkret i ett annat rum. Och när det är alkohol med i lekarna, då gäller inga resonemang.
Förnuftet rinner bort allteftersom spriten rinner till.

Frågan hur långt man ska gå hänger ihop med omständigheterna kring samvaron.
Mycket smek och många kyssar, när huvudet är tungt av vin, leder över gränsen lättare än man från början trodde."

Ack ja, du underbara Kerstin Thorvall, vad du har förgyllt min ungdom!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Va kul att läsa! Kertin tillhör en av mina stora favoriter :)

Ingela sa...

Jag slukade hennes ungdomsböcker när jag var i lägre tonåren. Började med "Vart ska du gå? Ut." och sen läste jag resten i rask följd och sen jag hunnit ikapp utgivningen läste jag vartefter de kom ut.

Som sagt, det fanns sånt som inte andra ungdomsförfattare skrev om i de där böckerna om man läste med stort intresse.

Somligt i hennes vuxenböcker är också bra, men en del blir väl närgånget för min smak.

Och inte minns jag att hon besökt hemmahålan!?!

Elisabet. sa...

Jenny: för mig är hon mest tecknaren och illustratören och så författaren till den här boken. Mycket annat i hennes produktion har jag missat, tyvärr.

Ingela: det gjorde inte jag heller, kom ihåg att hon besökt Malå, förrän jag hittade boken .-)

Anita sa...

Kerstin Thorvall var född i mina hemtrakter; Sollefteå. Den bok du nämner minns jag inte. Men jag läste en senare bok "Det mest förbjudna". Den var ganska ointressant, men hennes senare kåserier i tidningar har varit bra. Hon hade flyt både med pennan och i teckningar!

Rexxie sa...

Jag kan rekommendera Signe-triologin, den är superbra!

Elisabet. sa...

smulan och rexxie: jag får nog ta mig an dom senare böckerna, jag ..., tack för tipset!

Monet sa...

Läs absolut hennes "vuxenböcker". Du får en annan bild av henne, jag lovar.

Det börjar med Det mest förbjudna och slutar med Jag minns alla mina älskare och hur dom tog på mig.

Som sagt: en annan Kerstin. Men minst lika bra. Fast svårare att ta till sig efter Boken till Dig som också var min tonårsbok.

Elisabet. sa...

Monet: jag ska gå till biblioteket i morgon !