fredag 9 april 2010

Inom loppet av några minuter ...



... bestämmer jag mig för att ta tåget till landet Halland.

Då har jag, fram till dess, legat på soffan Ektorp och sovit i två timmar rakt av och så djupt, ja, så att det känns som hade jag varit i underjorden och jag har drömt och varit så långt borta och när jag vaknar, känns allt mycket bättre!

Och jag tittar på klockan och konstaterar att nu gäller det att skynda sig!

Tjopp bara, åker det viktigaste ner i ryggsäcken!!

Kortläsare, laddare, kamera, plånbok .., lite kläder och den dyra mascaran (den bästa hittills!) och eftersom cykeln är kaputt (tack för det ligister!) blir det en rask promenad och jag hinner och i brådskan trycker jag fel på biljettautomaten och klickar på Hammenhög i stället för Halmstad och ååå, så irriterad jag blir, för biljetten till Hammenhög är minsann betald och klar, men dit ska jag ju inte.

Resten av resan blir vilsam.

Solen på väg ner i väster och Ängelholm är som paradiset .., då menar jag den norra delen, vid småbåtshamnen, och längs en promenadväg ser jag människor komma gående med sina hundar.

Dags för kvällsrastning, kanske?

Och tänk, att åkrarna nu verkligen är gröna!

Och nu är jag framme och det blir te och så mackor av det goda brödet från Ystad!

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Tänkte först att Du blivit så sjuk så Du var helt däckad i soffläge.

Men Du satt ju bara på tåget :-))

Skönt att Du kom fram till Hammenhög.. menar Halmstad....

Inga gröna åkrar här... ännu.

En go och ledig helg till Dig från mig!

Elisabet. sa...

Turtlegirl: jag fick ändra lite i texten, det VAR på soffan jag låg och jag var så dålig igårkväll och i morse .., sedan var det som om livet återvände.

Det är sällan att jag är sjuk mer än en dag, jag begriper det inte.

pv hostar och kraxar ännu, men är ändå klart bättre än i onsdags.

Trevlig helg till dig också!

cruella sa...

Det är inte klokt vad du pendlar, tur det är flyttdags snart:-)

gunnar i vaplan sa...

Håller med "cruella"...
Inte klokt vad du pendlar :-)

Som nybliven pensionär så trivs jag alldeles utmärkt.

Problemet är/var att ansökan om pensionen som jag gjorde för ett halvår sedan inte blev riktigt bra ifyllt så utbetalningen/månad, enligt ett besked häromdan blev en väldigt liten summa typ ca (2300:-/mån före skatt).

Nåväl - efter en halv dags sittandes i en telefonkö för att komma till "pensionsmyndighetens handläggare" så gav jag upp (kom aldrig fram. Jag skrev ett brev till dom istället där jag snällt överklagade beslutet.

I dag på eftermidda ringde en underbart vänlig, trevlig och förståend dam från "pensionsmyndigheten" som förklarade att hon väntat på att jag skulle ta kontakt med dom.

Nu gör jag en ny ansökan via webben helt enligt hennes anvisningar. Det blir säkert ett nytt bra beslut som betalas ut denna månad.

Tänk hur tokigt det kan bli ibland :-)

Tack "premiepensionsmyndigheten" för ett trevligt telefonsamtal.

Elisabet. sa...

cruella: ja, men det är många i vårt land som pendlar tre timmar per dag .-)

gunnar i vaplan: ska vi skicka upp lite gott bröd, kanske ..? Så du klarar dig.

Mian sa...

Det ska väl bli skönt att snart slippa flaxa fram och tillbaka så mycket på tågen.

Elisabet. sa...

Mian: och tänk så mycket billigare det ska bli!