fredag 9 april 2010

En slags lycka ...


Sven, jag tänkte alldeles särskilt på dig när jag filmade detta.
Det är bagaren som pratar med en kund som är lite villrådig.


I min barndom, i alla fall under småskoletiden, gick klasskamraten Gunilla och jag själv varje dag tillsammans till skolan.

Vi "hade följe", som man säger i Ystad.

Det var samma sträcka, dag efter dag.

Från Ringvägen till Uddvägen .., och vid Österlunds genade vi över lägdan bakom Sigges El och Brännströms Järn & Sport och inte att förglömma: Lundgrens Café.

Där, på baksidan av Lundgrens, stod varje morgon backar med nybakade limpor på parad.

Bröden låg i vaxade påsar och att dagligen passera detta, det var en ren och skär fröjd.

Och frestelse.

Jo, men så är det, att till nybakat bröd finns i mitt hjärta ett alldeles eget rum.

Ett finrum.

Och tänk .., att nu .., på sin egen gata i stan, ha två bagerier inom dofthåll.

Till ett av dem går jag nu på morgonen, för att få mig bröd till frukosten.

Jag går dit helt naturell .., lite morgonrufsiglockig i håret, ingen mascara .., och med trött och snuvig uppsyn.

Aldrig har jag väl mött så många bekanta!

Och inne i bageriet är just mitt älsklingsbröd ännu i ugnen.

"Men om du har tid att vänta i .., ja, kanske sex minuter .., så är det klart ..?", säger bagaren, herr Söderberg.

Om jag vill kan jag få en kopp kaffe medan jag väntar.

Så jag väntar i sex minuter och ser kunder komma och gå.

När mitt bröd är klart, stoppas det försiktigt i en papperspåse med handtag.

Av bara farten köper jag en kardemummabulle också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du alldeles skippat Möllers??
Ingen milanokaka på länge nu. Du som påstår att du är så enjängd.
Synd på din lediga helg att du skulle bli så förkyld. Hoppas det går över lika fort som det kom.
Hälsningar från ett gråmulet Malå.

Birgit

Elisabet. sa...

Birgit: det är som min pappa sa .., dit det bär, dit bär det .-)

Och nu har det burit raka vägen till det här bageriet.