lördag 15 maj 2010

Debut ...


Här sitter de finländska männen.
Vid bordet ännu längre till höger satt ett stort sällskap ungdomar.
Jag tror att alla åt hamnburgare, med n.



.... blev det ikväll för att avnjuta middag nere vid Marinan.

Underbart!

Vi ringde vid sjutiden och försökte boka bord, men se då var det fullsatt .., en timme senare fanns det några enstaka platser och ingen enda trotsade gråvädret och satt ute och som alltid var det surrigt och skrattigt och god mat.

Intill oss satt två pensionärer från grannlandet Suomi.

Dessa herrar (vilka hade valt lammfilé med rösti till middag .., åh, vad jag ångrade att jag inte tog samma sak ...!) hade seglat från hemlandet och var nu på väg till Lofoften och åter igen i hemmahamnen i oktober någon gång.

Jag frågade vad "lycka till" heter på finska och fick veta det, så till mannen från Finlands inland som inte kunde svenska, ja, till honom sade jag lycka till när vi tackade för oss, men jag har redan glömt ordet. (ja, det var ett enda).

Och vi såg den stora finska segelbåten ligga en bit bort från restaurangen och nu väller dimman in från havet och tack-tack-tack till pv som bjöd på middagen och nu är det Rosa Pantern på fyran, men det är inget för mig, däremot för pensionatsvärden som skrattar gott.

Ajöken, sa Fröken.

(Och maten? Jotack. Jag valde grillspett på fläskkött, men man hade lindat bacon runt filéerna och det smakade alldeles för mycket rökt kött .., i Skåne är det oerhört populärt med rökt fläskfilé och även rökt julskinka. Njet. Nästa gång blir det lamm.)

5 kommentarer:

Lilla B sa...

Inte rökt julskinka utan Rögad skinka, sa min skånske farfar.

Linda sa...

Nu är det sommar!! Marinan :)

Ulrika sa...

Ååååå! Blir man avis eller blir man avis!!

Å om jag kunde hinna hälsa på en sväng innan du flyttar!

Rexxie sa...

Onnellisuus....

Paremmin onnea tilata ruokaa seuraavalla kerralla!

Halata /// Rexxie

Elisabet. sa...

Lilla B: ja, okej då .-)

LindaLotta: ja, det var härligt!

Ulrika: det är bara att komma!

Rexxie: kyllä!