lördag 15 maj 2010

På hemväg ...



... från f.d. malåborna Gösta & Birgitta som bor helt ljuvligt till ute på Österlen, upptäcker jag Glemminge Antik och pv förstår precis när jag säger ..."men å, där var ju antikaffären, den kanske är öppen ...?", vilket betyder ..."stanna, helst omgående!"

Så han bara vänder i korsningen och så tittar vi in.

Åååå, det är ju helt underbart där inne!

Där är massor med textilier och gamla vävda kuddvar, tjusiga fåtöljer, silverskedar .., och där är en trumpet och ett vackert dragspel som pv testar ("Jag har hört om en stad ovan mooooolnen ...!") och själv faller jag pladask för en tavla som hänger där på väggen.



"Upplysning" heter den och konstnärens namn är Gert Aspelin.

Ett tryck förstås, nr 19/75.



Egentligen har jag inte råd med oförutsedda utgifter den här månaden, men nu är tavlan min.

Om den var dyr?

Nej, inte alls: 300 kronor.


Och så här ser ju tavlan ut som jag, mer som av en händelse, upptäckte på övervåningen i pensionatet.

Med all önskvärd tydlighet ser jag ju att det är detta jag tycker om.

Det enkla.

Inte så mycket färg.

Och det som sätter min fantasi i rörelse.

För så är det med den övre tavlan, att jag funderar över vad flickorna tänker på .., och på den undre tavlan .., så ser jag för min inre syn vad som pågår omkring fiskarstugan på bilden.

4 kommentarer:

Vonkis sa...

Förstår precis vad du menar med tavlorna. Blir det dör mycket går det inte att filosofera så mycket över vad som händer i bilderna.

Cecilia N sa...

De kollar ju på tv!

Rexxie sa...

Du får väl åka förbi någon gång och fråga vad de tittar på, han bor i Kivik....

Elisabet. sa...

Vonkis: precis!

Cecilia N: ja, det är kanske Per Oscarsson som tar av sig kalsongerna i Hylands Hörna .., det står ju "Upplysning" ....

Rexxie: ja, det ska jag absolut göra, det är ju nästgårds nästan ...