fredag 11 juni 2010

Bilder från en solig dag i Stockholm ...



Och det är varmt och svettigt och jag slår mig ner vid en liten uteservering på Strandvägen, med stora privata och gammaldags båtar vid kajen .., och vad skådar mitt högra öga, om inte en bekant från Ystad som kommer gåendes där vid vattnet!! Det är fru Grå som brukar kommentera här och så hennes väninna och det blir kramar och skratt och tillsammans-fika vid ett bord.


Och jag strosar omkring i Gamla Stan.

Tittar in i Storkyrkan och tänker att .., om en vecka, då är det prinsessans tur att vandra fram lägns golvet ....

Där är massor av turister .., det vimlar av olika språk!


Dagens fönster får bli dessa.



Vandrar vidare .., längs Strandvägen och vattnet.

Överjordiskt vackert.

Passerar ambassader.

Tvärtittar in i den stora byggnaden på vänster sida och upptäcker ingen mindre än herr Stationsvakt, den mest kreative bloggaren som finns.

Här är hans vänsterhand.



Nere vid vattnet igen .., möter fem flickor, alla ska börja femte klass och alla är klasskamrater.



På marken ligger upphittade saker .., och jag frågar dem om sommarlovet och vad som ska ske och det är ridläger, segelläger .., en resa till Italien och mycket annat.

Fina, rara töser! Tack att jag fick fotografera era fötter!

Och jag köper en hop-on-hop-off-biljett med båt och åker runt Sthlm.

Står ute på däck och känner vinden mot ansiktet.



På hemväg med pendeltåget som går mot Märsta och mitt emot mig en flicka med sin mamma.

Flickan heter Karolina och går i skola söder om stan, men bor i Häggvik, vid Sollentuna!

Familjen från Moldavien.

Det blir en tjugominuters prat om allt möjligt .., mamman är bildlärare och får bara hopp-in-jobb och det blir prat om längtan .., om Ystad (där har mamman varit) och om Halland.

På det hela taget blir det en alltigenom helt ljuvlig dag.

2 kommentarer:

cruella sa...

Du kom med solen och tog den med dig härifrån - för i dag regnar det som sjutton!

Jag hade en underbar dag jag också, rena sommarlovskänslan, för jag var ledig och min mamma och jag var i kolonin hela dagen och grävde och planterade. Och fikade vid Mälaren och fyndade på second hand:-)

Osannolikt att Fru Grå kom gående bara så där!

h-lady sa...

Tog du solen från min förort?? U-V är inte tills sin fördel denna fredag.
Ha´det bäst!